Cameratoezicht

test
  • Opvragen camerabeelden kost politie tonnen
    26-02-2015

    Politie en justitie zijn vele honderdduizenden euro’s per jaar kwijt om camerabeelden op te kopen van banken voor het opsporen van criminelen. Ook is een aanzienlijk bedrag gemoeid met het opvragen van gespreksgegevens van telefoonbedrijven, schrijft De Telegraaf.

    Kosten

    Volgens Frans Zonneveld van het Openbaar Ministerie krijgt het OM jaarlijks zo’n duizend facturen van bankinstellingen opgestuurd voor de kosten die zij maken voor het opzoeken en ter beschikking stellen van camerabeelden.

    Tonnen

    In totaal gaat het daarbij in het geval van het OM om enkele tonnen per jaar.”Wij vragen regelmatig beelden op in de vervolgingsfase, maar veel vaker worden de camerabeelden opgevraagd in de opsporingsfase en dan is het de politie die daarvoor betaalt”, aldus de woordvoerder, die meldt dat het OM in 2014 daar 270.000 euro voor kwijt was.

  • Trends in video surveillance
    25-02-2015

    Onder invloed van een aantal megatrends verandert de wereld om ons heen: het individu heeft steeds meer impact, user experience staat centraal, en we zijn 24/7 verbonden met het internet waardoor informatie extreem transparant geworden is. Dit alles heeft ook grote invloed op de video surveillance markt.

    Innovaties in de ICT- en consumentenmarkt geven richting aan de video surveillance industrie. Deze whitepaper beschrijf de meest opvallende trends.

    Download deze gratis whitepaper hieronder.

     

  • Handsfree beveiligen met Google Glass
    18-02-2015

    Beveiligingsbedrijf Seris staat op het punt om zijn beveiligers uit te rusten met de Google Glass. Hiermee is het een van de eerste bedrijven in Nederland die deze innovatie daadwerkelijk in de praktijk gaat toepassen. Wat betekent dit voor de beveiliger en wat wordt de klant er beter van?

    Ga na de hoofdingang linksaf en controleer de eerste ruimte rechts. Check of de ramen zijn gesloten. Scan vervolgens de QR-code. Ga nu naar de volgende kamer rechts en controleer of hier de printers zijn uitgezet. Dit zijn enkele instructies die ik op de Google Glass gepresenteerd krijg tijdens een demonstratie van de bril, waarbij een registratieronde door het kantoor van Seris wordt gelopen. En ik moet zeggen, na een korte instructie gaat het bijna vanzelf: eerst swipen, dan tappen, en de benodigde informatie verschijnt op het minuscule scherm voor mijn rechteroog. Als het aan de directie van het Dordtse beveiligingsbedrijf ligt, zullen binnenkort de eerste surveillanten de Google Glass daadwerkelijk bij een aantal grote klanten gaan gebruiken.

    Innovatief

    Waarom zet een middelgroot beveiligingsbedrijf deze opvallende stap? Immers, Google Glass wordt momenteel nog niet omarmd door het Nederlandse bedrijfsleven. Aad de Vries, algemeen directeur van Seris, vertelt dat het past in de ambitie van zijn bedrijf om innovatief te zijn. “Tijdens een gesprek hierover met Michiel Arnoldus in september 2014 kwam de Google Glass ter sprake en ontstond het idee om er eens mee te experimenteren in de beveiliging.”

    Michiel Arnoldus, business development manager bij Magnus, had voor zijn gesprek met De Vries al met de Google Glass geëxperimenteerd. Met name in cateringkeukens waar niet-professionele koks via de bril werden ondersteund bij het bereiden van maaltijden. “En met een verleden in de beveiligingswereld had ik het idee dat de bril ook geschikt zou kunnen zijn voor gebruik tijdens bijvoorbeeld sluitrondes. Want een beveiliger moet weten welke route hij door een pand moet lopen, maar tegelijkertijd moet hij rapporteren. Dat kan natuurlijk al met een handheld device, maar het leek mij juist een goed idee dat die beveiliger tijdens zo’n ronde zijn handen vrij zou hebben.”

    Pilot

    Om de mogelijkheden van de Google Glass voor de beveiliging te onderzoeken, besloot De Vries snel na zijn gesprek met Arnoldus een pilot in te richten rond de ronderegistratietoepassing, als hulpmiddel bij ingewikkelde controlerondes.

    De verantwoordelijke werkgroep hield bij de invulling van de pilot terdege rekening met de wensen van de beveiligers. Wat die zoal waren vertelt Ron Koote, customer project manager bij Seris en vertegenwoordiger van de mobiele surveillanten in de werkgroep: “Uit de gesprekken die we met de beveiligers hebben gevoerd, bleek dat zij de huidige situatie waarin zij met een PDA, een scanapparaat en vaak ook nog een sleutelbos rondlopen niet ideaal vinden. Een veelgehoorde klacht was ‘We komen handen tekort’. Hun wens was dan ook om alle informatie via één apparaat ter beschikking te krijgen en indien mogelijk een apparaat waarbij zij hun handen vrij zouden hebben.” En zo bleken het idee van de directie en de wens van de beveiligers overeen te komen.

    Ontwikkeling

    Hiermee gingen Arnoldus en zijn collega Henk-Jan van Henten in november 2014 aan de slag. En dat was best lastig vertelt Van Henten. “Want het is een heel nieuw apparaat, waarmee Google zelf ook nog volop experimenteert. Dus dat was voor ons ook zoeken.”

    Arnoldus: “En het ontwikkelen van software voor een mobile device is vele malen gecompliceerder dan voor bijvoorbeeld een laptop. Want je hebt minder opslagruimte, je hebt geen toetsenbord, geen muis, en de gebruiker staat centraal. Dat maakt het ontwerpen van de software – en vooral het gebruiksvriendelijk maken ervan – voor Google Glass complex.”

    Gevraagd hoe het technisch werkt slaagt Van Henten erin dit eenvoudig te verwoorden. “We hebben een centrale server waarop de benodigde informatie wordt geplaatst en actueel gehouden. Via een mobiele telefoon wordt vervolgens de koppeling gemaakt met en de mobiele data gecommuniceerd naar de bril.”

    “En de veiligheid van de data is gegarandeerd”, vervolgt Arnoldus. “De data op de centrale server is namelijk alleen toegankelijk met een code die locatie en tijdstip afhankelijk is. Mocht de bril worden gestolen, dan is de data niet meer beschikbaar. Een opdrachtgever hoeft dus niet bang te zijn dat in geval de bril in verkeerde handen valt men bij zijn informatie kan.”

    Ervaringen

    Inmiddels is de Google Glass met de ronderegistratietoepassing door verschillende mensen getest. En de ervaringen zijn positief. Zo vertelt beveiliger Pieter van den Herik: “Ik was er snel aan gewend. De bril is gebruiksvriendelijk en de systematiek werkt intuïtief.” Van Henten: “Toen we aan het testen waren en ik met hem meeliep, keek hij mij na een kwartiertje aan en zei hij ‘dit is echt heel handig’. Toen ik dat hoorde, was dit voor mij de bevestiging dat de Google Glass echt meerwaarde heeft.”

    Ook De Vries heeft de bril getest en is enthousiast. “En als als ik er mee om kan gaan, dan kan iedereen het”, vertelt hij lachend.

    Privacy

    Sinds de introductie van de Google Glass speelt de discussie over privacy. Immers, in de bril zit een camera en gebruikers zijn ermee te volgen. Hoe is Seris hiermee omgegaan?

    De Vries: “Voor onze beveiligers verandert er eigenlijk niets, want ook met de huidige devices weten we van meter tot meter waar ze zijn. Maar we hebben het uiteraard met onze ondernemingsraad besproken, wat  normaal is bij gebruik van systemen waarmee je je mensen kunt volgen. En als het gaat om de camera, die zit tegenwoordig in bijna elke mobiele telefoon, dus ook daaraan verandert niets met de Google Glass.”

    Arnoldus vertelt echter dat dit wel de reden is waarom een aantal mogelijke toepassingen voorlopig is uitgesteld. “Met name voor de retail en bij evenementen. Daar heeft de beveiliger namelijk veel meer intermenselijk contact en dan kan de bril agressie opwekken.” De Vries: “Maar dat heeft met gewenning te maken. Als de bril over een tijdje geaccepteerd is, dan zullen we hem ook daar gaan gebruiken.”

    Kwaliteit

    In januari is de pilot succesvol afgesloten en is het moment gekomen voor Seris om met een aantal grote klanten in gesprek te gaan over de inzet van beveiligers met een Google Glass. De Vries: “Het werkt, we weten dat de mensen die ermee moeten werken – de beveiligers – er mee uit de voeten kunnen, dus kunnen we ermee naar de klanten.”

    Jan van Dijk, commercieel directeur van Seris vervolgt: “En we weten dat  de bril toegevoegde waarde heeft. Neem concreet klanten met grote en complexe locaties, dan is het prettig dat die beveiliger tijdens zijn ronde daar de benodigde informatie real time tot zijn beschikking heeft. Of het inwerken van nieuwe beveiligers op zo’n complexe locatie, wat met de bril een stuk eenvoudiger wordt.”

    En gevraagd naar wat de klant er nu uiteindelijk beter van wordt, is De Vries duidelijk: “Die beveiliger kan met de bril zijn werk beter doen, waardoor uiteindelijk de kwaliteit van de dienstverlening beter wordt .”

    Business Development Manager bij Magnus, Michiel Arnoldus, schreef een blog over zijn ervaringen met Google Glass

Toegangscontrole