Drones – ook wel Unmanned Aerial Verhicles (UAV) genoemd – staan momenteel volop in de belangstelling. Maar wist u dat Oostenrijk al in 1849 onbemande heteluchtballonnen, voorzien van bommen, inzette bij de verovering van Venetië? Bekender is de tijdens WO II door de Nazi’s ontwikkelde V-1, het eerste onbemande straalvliegtuig ter wereld, oftewel een drone.
Na de aanslagen van 11 september 2001 werden drones door de VS steeds vaker ingezet; niet alleen om te observeren maar ook om vijandige troepen of terroristenleiders uit te schakelen. Door de snelle ontwikkeling van deze defensietechnologie zien we vanaf 2006 dat er drones voor consumenten op de markt komen.
>> Lees ook Arjen de Kort: Securitisering
>> Lees ook Arjen de Kort: De weerbarstige praktijk
De huidige populariteit van UAV’s komt door onder andere de daling van de prijzen en van het gewicht van o.a. camera’s en sensoren. En omdat wel duidelijk is dat naast de traditionele militaire inzet, drones ook legio andere mogelijkheden bieden. Denk aan inspecties van wegen en gebouwen, in de landbouw voor bijvoorbeeld efficiënt bemesten, bij klimaatonderzoek, recreatief gebruik door hobbyisten, enzovoort. En inmiddels kijkt ook de beveiligingsbranche naar de mogelijkheden. Zo sprak ik vorig jaar al met een beveiligingsbedrijf dat drones zou willen inzetten bij de beveiliging van bedrijventerreinen. Maar er zijn veel meer toepassingen te bedenken, zo kunt u lezen in het achtergrondartikel in deze editie.
Maar zoals bij elke nieuwe technologische ontwikkeling zitten ook hier de nodige haken en ogen aan. Zo zijn er de risico’s voor de burgerluchtvaart. NOS correspondent Wouter Zwart meldde onlangs in een reportage over de stijgende populariteit van drones in de VS dat luchtvaartautoriteit FAA dit jaar al ruim 700 incidenten met drones bij vliegvelden had geteld.
En dan is er ook nog het privacy-aspect. Immers, hang een camera onder een drone en je kunt alles en iedereen ongemerkt in de gaten houden. Iets waarvan de Nederlandse overheid overigens de afgelopen jaren al regelmatig gebruikmaakt.
Met de juiste wet- en regelgeving zijn deze problemen uiteraard wel op te lossen. Zorgwekkender is natuurlijk dat drones ook een ideaal wapen zouden kunnen zijn voor terroristen. Je vraagt je af waarom iemand nog met een kalasjnikov de Thalys instapt, terwijl hij ook in de buurt van een vliegveld een drone richting een dalend verkeersvliegtuig kan sturen… Om maar iets te bedenken. Daar zou ik mij als beleidsmaker momenteel vooral zorgen om maken.
Dit blog schreef hoofdredacteur Arjen de Kort en is gepubliceerd in Security Management 10/ 2015.