De KLM gebruikt expertteams om constant risicoafwegingen te maken op alle vliegroutes over mogelijke risicogebieden. Die teams bedienen zich van actuele inlichtingen uit diverse bronnen zoals van autoriteiten. Dit zegt de nationale luchtvaartmaatschappij in reactie op uitlatingen van topman Tony Tyler van de internationale luchtvaartorganisatie IATA, dinsdag.
Tyler bepleitte dat overheden het initiatief nemen om tot betere inschattingen te komen waar wel of niet gevlogen mag worden. Overigens benadrukte Tyler dat het verongelukte toestel van Malaysia Airlines boven een gebied vloog en op een hoogte die veilig werd geacht.
Het is in elk geval van groot belang dat de wereldluchtvaart "gezamenlijk toegang heeft tot goede, accurate en relevante informatie om zo de veiligheid maximaal te garanderen'', zei de KLM-woordvoerder. "De wereldluchtvaart, IATA en ICAO zullen lering trekken uit het vreselijke incident met MH17.'' KLM wacht de onderzoeksresultaten verder af en zal de aanbevelingen ter harte nemen.
Topman Tim Clark van luchtvaartmaatschappij Emirates pleitte zondag voor een internationale conferentie van luchtvaartmaatschappijen naar aanleiding van het neerhalen van een toestel van Malaysia Airlines boven het oosten van Oekraïne. Volgens hem moet er dringend worden nagedacht over de vraag hoe luchtvaartmaatschappijen moeten omgaan met internationale conflicten.
De internationale brancheorganisatie voor de luchtvaart IATA moet volgens Clark samen met de VN-luchtvaartorganisatie ICAO het voortouw nemen en beslissen welke routes veilig zijn. Nu beslissen de maatschappijen zelf of ze over een gebied vliegen waar een oorlog woedt.