Steeds meer consumenten krijgen nep ‘sms-en-win’-acties van een bekend bedrijf als Albert Heijn, NS of Media Markt en valse e-mails in hun mailbox, concludeert de Fraudehelpdesk.
Dat meldt NOS.
Nep ‘sms-en-win’-acties
Zo vertelt een slachtoffer aan de NOS dat hij bij zijn nep ‘sms-en-win’-actie gratis reisdagkaarten zou krijgen als hij zijn naam, adres en telefoonnummer invulde. Toen hij dat had gedaan, kreeg hij geen gratis reiskaarten, maar werd hem drie keer vijftien euro afhandig gemaakt. De actie bleek niet van NS te komen. Een crimineel had hem een duur sms-abonnement aangesmeerd. “Het leek allemaal zo goed, dat ik keurig mijn gegevens heb ingevuld”, aldus het slachtoffer tegen de NOS.
>> Lees ook Dit zijn de cybertrends voor 2016
>> Lees ook Cybersecurity: 4 eye-openers
Phising-mails
De Fraudehelpdesk ontving de laatste maanden steeds meer meldingen over valse e-mails zoals phising-mails en nep ‘sms-en-win’-acties met logo’s van bekende bedrijven. Er is sprake van een plaag, stelt de helpdesk. In januari lag het aantal meldingen op ruim 30.000, twee keer zo veel als een maand eerder. Deels is de stijging te wijten aan de bekendheid van het Fraudemeldpunt.