Schiphol gaat de passagiers anders controleren. De controle wordt ‘prettiger’. “‘Security as a service’, noemen we dat”, vertelde Schiphol-topman Jos Nijhuis.
De tientallen controlepunten aan de gates vervallen. In plaats daarvan kent de luchthaven vanaf 3 juni vijf grote centrale controlepunten waar passagiers door de beveiliging moeten. Ook wordt het comfort op de gate verbeterd.
Security as a service
De afgelopen twee jaar was het vliegveld bezig met een ingrijpende verbouwing die 400 miljoen euro kostte. Voor de centrale beveiligingspunten is de ruimte op Schiphol met 45.000 vierkante meter uitgebreid. Zo is in twee vertrekhallen een extra verdieping gebouwd.
Controle
Van de verbouwing profiteren vooral passagiers die vliegen naar landen buiten Europa. Die moesten na de paspoortcontrole en een verblijf in de taxfreezone bij de gate weer in de rij staan voor de beveiligingscheck. Ook wordt de overstap gemakkelijker voor reizigers uit ‘veilige landen’, zoals de VS en het Verenigd Koninkrijk. Zij hoeven bij een transfer op Schiphol niet opnieuw een controle te ondergaan.
Aangenaam
De centrale beveiligingspunten zijn ingericht met veel hout en natuurlijke materialen om reizigers op hun gemak te stellen. Ook werkt de luchthaven met ‘neutraliserende’ geuren en geluidsdempende effecten bij de controles. “We willen het zo aangenaam mogelijk maken”, verklaart Ron Louwerse, directeur veiligheid op Schiphol. “Dus geen industrieel grijze tafeltjes.”
10 minuten
Het controleren van passagiers en handbagage moet straks maximaal 10 minuten duren. Reizigers in business class zijn maximaal 5 minuten kwijt.