Hoogleraar psychologie René Diekstra heeft ongeveer 2000 meldingen binnengekregen over diefstal van bewoners van verzorgings- en verpleeghuizen. Hij heeft de meldingen gebundeld in een zwartboek.
Diekstra kwam op het idee de meldingen te verzamelen toen een familielid in een verzorgingshuis diverse keren door dezelfde medewerker werd bestolen. De professor plaatste een verborgen camera en wist de diefstallen vast te leggen. Hij schreef er afgelopen voorjaar een column over in een aantal kranten en werd vervolgens bedolven onder reacties. Hij besloot een meldpunt te openen. Behalve de 2000 meldingen van diefstal, vaak door personeel, verzamelde hij ongeveer 70.000 reacties op zijn oproep, naar eigen zeggen voornamelijk positief.
Diekstra vindt dat zorginstellingen veel alerter op de diefstallen moeten zijn. Hij pleit onder meer voor invoering van een gedragscode voor het personeel. Als er verdenkingen zijn, moet de directie van de instelling zelfs camera's plaatsen om zo bewijs te verzamelen.
Actiz, de koepelorganisatie, onderschrijft een aantal aanbevelingen en hoopt dat het zwartboek instellingen en medewerkers scherp houdt. Volgens een woordvoerder gebeurt er al veel om diefstal te voorkomen.

