Vergaderingen, alle informatie die via social media op ons wordt afgevuurd, pratende collega’s… De hoeveelheid communicatie op kantoor maakt het lastig om doelgericht te communiceren. 8 breinregels in de communicatie.
Deze checklist uit Management Support biedt inzicht in hoe je brein reageert op communicatie, wat wel en niet werkt.
1. Heb verbinding met de ander
Vergewis je ervan dat de ander met zijn gedachten bij het gesprek is.
2. Level je verwachtingen
Wat is jouw doelstelling en wat is die van de ander? Vraag je bij een gesprek altijd af: wat wil ik weten/ kunnen/ gestimuleerd hebben/ ervaren? Als je dat van tevoren voor jezelf hebt bepaald, is het veel gemakkelijk je doel te behalen.
3. Schakel over op de communicatiestijl van de ander
Neem enigszins de stijl van de ander aan, volg hem vijf minuten en ga dan terug naar je eigen stijl. Wanneer je verbinding hebt, gaat de ander automatisch mee.
4. Zorg voor een duidelijke structuur in het gesprek
Elk goed gesprek heeft een kop, een romp en een staart. Luister eerst 100 procent naar de ander en vraag exact door op wat hij je vertelt. Vaak doen mensen dat niet: ze luisteren niet en als ze al een vraag stellen is die te algemeen.
5. Reageer niet te snel op wat de ander communiceert
Het is heel goed voor je brein om even achterover te leunen. Als je daarna met iemand anders gaat praten, moet je eigenlijk vijftien minuten wachten omdat je dan pas klaar bent met het verwerken van de informatie.
6. Vat het gesprek tot dan toe samen
Check of je alle informatie goed hebt begrepen en ga dan pas verder.
7. Maak concrete actiepunten en evalueer het gesprek
8. Vier het gesprek
Zeg na afloop bijvoorbeeld: “Ik vond het een goed gesprek.” Daar wordt de communicatie absoluut beter van.
> Lees ook Geen goede communicatie, geen feest