In de afgelopen jaren is het aantal autodiefstallen met 40 procent gedaald. In 2010 ging het om 14.450 auto’s en in 2017 om 8670 auto’s, blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS.
Landelijk gezien neemt het aantal autodiefstallen af. Dit is deels te wijten aan de verbeterde beveiliging van jongere auto’s, geeft Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit aan (AVc). “Twintig jaar geleden kon je een auto met een schroevendraaier openbreken en starten. Tegenwoordig heb je geavanceerde apparatuur nodig om startonderbrekers en alarmsystemen uit te schakelen”, zegt André Bouwman van de AVc.
Met GPS-jammers is de auto onvindbaar
Duurdere auto’s zijn tegenwoordig bijna allemaal uitgerust met volgsystemen. Maar die kunnen autodieven uitschakelen met zogeheten ‘GPS-jammers’. “Met zo’n apparaat leg je een soort elektronische deken over de auto waardoor signalen van het alarmsysteem worden verstoord. De auto is dan onvindbaar. Maar de duurdere modellen hebben vaak geavanceerde alarmsystemen”, zegt Bouwman. “Soms duikt een gestolen auto plotseling weer op in het buitenland, omdat het de crimineel toch niet lukte het systeem volledig uit te schakelen.”
Volgens politiebronnen is het dieven al gelukt om Tesla’s te stelen door de app van de auto te kraken. “Met een speciale app kunnen ze de auto openmaken, het GPS-systeem uitschakelen, starten en wegrijden.”
60 procent van de gestolen auto’s komt niet meer terug
Ook blijkt dat slechts vier op de tien gestolen personenauto’s worden teruggvonden. “60 procent komt dus nooit terug. Vermoedelijk wordt een groot deel van deze auto’s, vooral Volkswagen Golfjes en Polo’s, uit elkaar geschroefd en in onderdelen verkocht”, aldus Bouwman. Ook verdwijnt een belangrijk deel van de gestolen auto’s naar het buitenland. “Ze worden op bestelling gestolen en gaan naar Afrika en het Midden-Oosten. Vaak duurdere fourwheeldrives als Land Rover. Daar zitten goed georganiseerde internationale bendes achter.”
> Lees ook Historisch laagterecord autodiefstal