Datingplatforms vragen soms wel heel veel gegevens van hun klanten. En dat levert risico’s op, want de beveiliging van de platforms is niet altijd in orde. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
Mensen die op zoek zijn naar een date moeten veel privégegevens achterlaten bij platforms. Meerdere platforms delen zulke gegevens met advertentienetwerken. Die kunnen de informatie koppelen aan andere gegevens en daardoor gericht reclame verkopen, zonder dat mensen daar op de goede manier toestemming voor hebben kunnen geven, waarschuwt de Consumentenbond.
Van lichaamsgewicht tot kinderwens
Dat consumenten zeer veel informatie prijsgeven, blijkt wel uit de vragen die de platforms aan hun gebruikers stellen. Zo zijn consumenten bij e-Matching verplicht hun gewicht, lengte, opleiding, levensbeschouwing en zelfs hun kinderwens op te geven. Bij de laatste vraag kunnen ze nog wel kiezen voor de optie ‘weet ik (nog) niet’.
Verbeterpunten
De bond keek naar de apps en websites van twaalf datingdiensten. Drie ervan – Inner Circle, Pepper en Relatieplanet – hadden hun beveiliging niet goed op orde. Kwaadwillenden kunnen daar eindeloos wachtwoorden van gebruikers gokken, in de hoop dat ze beet hebben en binnenkomen. De Consumentenbond heeft alle platforms met verbeterpunten aangesproken. De drie platforms zeggen het probleem te fiksen.