In 2024 heeft 23 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder teksten, video’s of afbeeldingen gemaakt met behulp van een programma met kunstmatige intelligentie, zoals ChatGPT. 18- tot 25-jarigen deden dat het vaakst.
Bijna 90 procent van de mensen heeft thuis een of meerdere zogenoemde slimme apparaten of systemen, zoals slimme verlichtingssystemen, beveiligingssystemen of huishoudelijke apparaten. Het gebruik van deze technologie is de afgelopen twee jaar gegroeid. Dat meldt het CBS op basis van het onderzoek ICT-gebruik van huishoudens en personen 2024.
> LEES OOK: ChatGPT, bedreiging of gemak en effciency?
Mannen iets vaker dan vrouwen
Naast jongvolwassenen maakten ook 25- tot 35-jarigen (met 41 procent) relatief veel gebruik van ChatGPT, of van een ander kunstmatige intelligentie programma om teksten, video’s of afbeeldingen te bewerken. 75-plussers deden dit het minst (1 procent). Mannen maakten iets vaker gebruik van kunstmatige intelligentie dan vrouwen: 27 procent tegen 20 procent.
Hbo’ers en wo’ers gebruiken vaakst ChatGPT
34 procent van de mensen met een afgeronde hbo- of wo-opleiding gebruikte in 2024 ChatGPT of een vergelijkbaar programma, tegen 19 procent van de mensen met een havo-, vwo- of mbo-diploma, en 16 procent van de mensen met basisonderwijs of een vmbo-diploma. 18- tot 25-jarigen met een afgeronde hbo- of wo-opleiding maakten met ruim 60 procent het meest gebruik van ChatGPT.
> LEES OOK: Samenleving heeft zorgen over privacy en invloed van AI
Bezit ‘slimme’ huishoudelijke apparaten toegenomen
In 2024 zei 89 procent van de Nederlandse bevolking een of meer zogenoemde slimme apparaten of systemen in huis te hebben, in 2020 was dat 81 procent. 63 procent had een smart tv, en 61 procent een slimme water-, gas- of elektriciteitsmeter die je op afstand of via een app, kunt aflezen. Ruim 4 op de 10 Nederlanders gebruiken een virtuele assistent (zoals Siri, Google Home, Amazon Alexa, Bixby) via een app of een slim audiosysteem.
Slimme accessoires in trek
In 2024 had 57 procent van de Nederlanders slimme accessoires zoals een smartwatch, fitnesstracker, sieraden, of draadloze koptelefoon. In 2022 was dat 51 procent. Ook gebruikten meer mensen (22 procent) een auto met ingebouwde internetverbinding dan in 2022 (17 procent). Het aantal mensen met slimme gezondheidsapparaten, zoals een bloeddrukmeter, tandenborstel of weegschaal die met internet zijn verbonden, nam ook toe.
1 op de 5 ervaart problemen bij gebruik
17 procent van de gebruikers ervoer problemen bij het installeren, instellen of het koppelen van slimme apparaten. Een kleine groep mensen (4 procent) had te maken met beveiligings- of privacy problemen doordat een apparaat of systeem was gehackt, of doordat gegevens zonder toestemming werden gedeeld.
Niet iedereen heeft behoefte aan slimme apparatuur
Het gebruik van slimme apparaten neemt weliswaar toe, toch is niet iedereen ervan overtuigd om deze te gebruiken. Van de mensen die aangaven thuis geen slimme apparaten of systemen te gebruiken, noemde 83 procent als reden dat zij er geen behoefte aan hebben. Zorgen over de privacy en beveiliging, of hoge kosten, werden elk door ruim 20 procent als (een van de) redenen genoemd.
Bron: CBS
Volg Security Management op LinkedIn