De Britse luchtvaartmaatschappij British Airways (BA) is getroffen door een grote dataroof. Hackers bemachtigden gegevens over 380.000 betalingen door klanten, berichten Britse media.
De hackers hadden het voorzien op informatie over mensen die tussen 21 augustus en 5 september boekten via de website of mobiele app.
> Lees ook Ramses Sloeserwij: Vijf redenen waarom cyberaanvallen slagen
Problemen zijn inmiddels opgelost
Klanten hoeven volgens BA niet te vrezen dat hun paspoortgegevens of reisdetails in handen zijn gevallen van de cybercriminelen. Die kregen mogelijk wel toegang tot “persoonlijke of financiële” informatie. Het veiligheidsprobleem op de website is inmiddels opgelost, zegt het bedrijf.
Gedupeerden worden op de hoogte gesteld
De politie is op de hoogte gesteld. Het bedrijf treedt in contact met de gedupeerden. “We adviseren klanten die denken dat ze zijn getroffen door dit incident om contact te zoeken met hun banken of creditcardproviders”, zegt de luchtvaartmaatschappij.
Het risicoprofiel van organisaties verandert in hoog tempo. Moderne fysieke beveiligingssystemen bieden een oplossing, maar brengen tegelijkertijd nieuwe, vooral cyberrisico’s met zich mee. In de whitepaper Dreigingen, kansen en uitdagingen leest u niet alleen over de meest actuele dreigingen, maar ook wat de kansen en uitdagingen zijn. En om de security manager te helpen een goede risico-inschatting te maken, wordt een keurmerk voor cyberrisico’s ontwikkeld.
> Download hier de gratis whitepaper Dreigingen, kansen en uitdagingen