Jeroen van Bergeijk is journalist bij de Volkskrant. Zijn specialiteit: undercover gaan om misstanden in bedrijven aan het licht te brengen. Dat is een vaak succesvolle methode om uitbuiting van werknemers aan de kaak te stellen. Van Bergeijk werkte eerder in het magazijn van Bol.com, was flitsbezorger en chauffeur bij Uber. En recent publiceerde hij in de Volkskrant een groot artikel over zijn belevenissen op Schiphol als ‘medewerker platform’. Dat klinkt mooi maar de term ‘koffergooier’ is meer op zijn plaats.
Het is niet voor het eerst dat een journalist undercover gaat op het voor het publiek afgesloten deel van de luchthaven. Ga naar Google en tik in ‘Schiphol Alberto Stegeman’ en je ziet hoe makkelijk dit gaat. Hij werd aangeklaagd voor het vervalsen van een KLM-pas maar kreeg geen straf. Stegeman drong destijds zelfs door tot het geparkeerde regeringsvliegtuig waarin behalve ministers ook de koninklijke familie reist. Wat Stegeman kan, lukt een slimme crimineel vast ook.
Had niemand in de gaten dat Van Bergeijk niet als koffergooier maar als journalist aan de slag ging op het platform? Raar!
Jeroen van Bergeijk had een Schipholpas nodig. Hij schrijft: “En voor zo’n pas moet je een veiligheidsonderzoek van de AIVD doorlopen. Daartoe krijg ik een uitgebreide vragenlijst voorgelegd waarin onder meer wordt gevraagd naar mijn persoonlijke gegevens en reisbestemmingen van de afgelopen jaren, en of ik in aanraking met justitie ben geweest. Of je journalist bent, vindt de AIVD gelukkig minder interessant. Een paar weken later ontvang ik zonder verder commentaar mijn ‘Verklaring van geen bezwaar’ en krijg ik na een dag veiligheidstraining mijn Schipholpas overhandigd.” Had niemand in de gaten dat Van Bergeijk niet als koffergooier maar als journalist aan de slag ging op het platform? Raar!
Is er genoeg tijd om elke nieuwe medewerker grondig te controleren
Geeft mij dat alles als regelmatige Schipholgebruiker een veilig gevoel? Niet echt. We horen allemaal over de gigantische personeelstekorten op onze nationale luchthaven. Ze moeten snel heel veel mensen aannemen. Is er genoeg tijd om elke nieuwe medewerker grondig te controleren? Gaat Schiphol de procedures voor nieuwe personeel aanscherpen om kwaadaardige types buiten te houden?
Wie het niet gelooft kan weer bij Google terecht. Zoek op ‘Schiphol drugs verdacht medewerker’ en je stuit op meerdere krantenberichten: ‘Groot aantal Schipholmedewerkers betrokken bij drugssmokkel’. Die daders hadden ook een pasje en werkten samen met criminele drugsbendes. Een bericht uit oktober 2021: ‘Meer fraude met Schipholpas; overheid start campagne’.
De les voor de beveiligingsbranche? Investeer in je mensen. Betaal je medewerkers goed. Alle waar naar zijn geld. Dat geldt ook voor beveiligers.
Tekst | Charles Groenhuijsen, journalist
Reacties, suggesties? Graag!
charlesgroenhuijsen@gmail.com
www.chgroenhuijsen.com
Lees meer blogs van Charles Groenhuijsen
- Wie weet dat misdaad daalt?
- Algoritmes of bewakers?
- Doe nooit waar de rotzakken op hopen
- We zijn nog nooit zo veilig geweest
- Koesteren criminelen corona?
Volg Security Management op LinkedIn