Begin december 2021 verscheen een rapport over de Amsterdamse taxibranche met alarmerende conclusies. We zijn nu een jaar verder maar ik kan me niet herinneren dat ik heb gelezen over strenge maatregelen die de politiek neemt om de krankzinnige misstanden in de taxibranche in Amsterdam (is het in andere grote steden beter?) tegen te gaan.
Tik bij Google zoekwoorden in als ‘Rapport taxi Amsterdam malafide’. Ja hoor, daar zijn de artikelen die in december 2021 over het rapport verschenen. Heftige koppen: ‘Helft Amsterdamse taxichauffeurs betrokken bij een strafzaak’, ‘Onderzoeksbureau signaleert “code rood” voor de Amsterdamse taxisector vanwege criminaliteit’ en ‘Overvloed aan taxi’s in Amsterdam werkt criminaliteit in de hand’. Die laatste krantenkop slaat op taxichauffeurs die bijverdienen als drugsrunner. Lekkere bijverdienste. Oké, het gaat heus niet altijd om zware misdrijven, maar soms ook wél. De onderzoekers schrijven het droogjes op maar als oppassend burger schrik je: ‘De taxibranche blijkt soms een perfecte dekmantel te zijn voor het faciliteren van criminelen; er zijn Albanese organisaties die zich bezighouden met wapens en drugs. Soms is de taxichauffeur een spin in het web van een crimineel netwerk dat alles regelt.’ Wie zit er dan nog relaxed op de achterbank van zo’n peperdure Mercedes, BMW of Tesla?
Vervolgens ging ik op zoek naar artikelen over de reactie van de politiek op deze gevaarlijke misstanden. Die vormen immers een aantasting van uw en mijn veiligheid en ondermijnen de rechtsstaat. U raadt het? Nul artikelen. Na de kleine eruptie aan publiciteit in december 2021 bleef het stil. Doodstil. Ik vind dat verbijsterend. Ik ben niet zoals de meesten van u werkzaam in de beveiligingsbranche en ken dus niet de details van de selectie waar je doorheen moet voordat je in uniform en met portofoon de straat op mag. Maar ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat de eisen best streng zijn. Betrokken bij een misdrijf, eh…, dan kom je toch niet door de eerste sollicitatieronde, mag ik hopen? Het eerste wat ze vragen is een VOG. Toch?
Honderden taxirijders in Amsterdam nemen schaamteloos een loopje met de wet
U en ik weten wat er gebeurt als er in de securitybranche een rotte appel in de mand zit. Dan is de pers er als de kippen bij om daar schande van te spreken. En terecht! Maar er zijn honderden taxichauffeurs in Amsterdam die schaamteloos een loopje nemen met de wet. Ze brengen met drugs- en wapenhandel mensen in gevaar. Die maffiachauffeurs blijven u en mij ongestoord rondrijden…
Columnisten zijn eigenwijs en willen graag gelijk hebben. Maar ik hoop oprecht dat ik alsnog ongelijk krijg en dat er politici opstaan die er wél iets aan doen.
Tekst | Charles Groenhuijsen, journalist
Reacties, suggesties? Graag!
charlesgroenhuijsen@gmail.com
www.chgroenhuijsen.com
Lees meer blogs van Charles Groenhuijsen
- We moeten onze vrijheid blijven bewaken
- Huurmoordenaars in de aanbieding
- Algoritmes of bewakers?
- We zijn nog nooit zo veilig geweest
Volg Security Management op LinkedIn