Er zijn weer eens berichten over lekken in de beveiliging op Schiphol en dat klinkt heel bekend.
Mijn ervaring daarmee gaat ver terug. Ik was eind jaren zeventig verslaggever van de Volkskrant en kreeg een tip dat via Schiphol militaire goederen werden verscheept naar Oeganda, waar toen de vreselijke dictator Idi Amin aan de macht was. Ik reed in de Opel Kadett van de krant naar de vrachtloods waar de goederen opgeslagen zouden liggen. Geen wapens maar militaire kleding en laarzen. Dat lag politiek erg gevoelig. Ik werd aangehouden door de luchthavenpolitie. Of ik bevoegd was daar te zijn? Ik vertelde naar welke loods ik op weg was en zal het antwoord nooit vergeten: “Als u daar moet zijn, dan bent u bevoegd.” Tsja, lang geleden maar toch…
Ik hóóp dat je nu niet zomaar toegang hebt tot de vrachtloodsen op Schiphol. Maar toch.
Onlangs waren er weer berichten die passen in een verontrustend lange reeks van incidenten en fouten. U herinnert zich vast Alberto Stegeman die met een televisieploeg moeiteloos doorliep naar het platform van Schiphol en vlakbij het regeringsvliegtuig kwam. Er kwam een lange rechtszaak. Niet Schiphol werd bestraft, maar Stegeman die met een vervalste KLM-personeelspas binnen was gekomen. Hij kreeg een bescheiden straf (500 euro boete) omdat de rechter onveiligheid van een vliegveld gevaarlijk vond. Dat moest aan de kaak gesteld worden.
Valt een groot internationaal vliegveld sluitend te beveiligen?
Helaas, daarna is die krakkemikkige beveiliging van Schiphol niet gestopt. Integendeel. Je kunt het zelf opzoeken. Ga naar Google, ChatGPT of Perplexity en tik als zoekopdracht: ‘Hoe vaak zijn in de afgelopen 20 jaar medewerkers van Schiphol gearresteerd, bijvoorbeeld vanwege drugssmokkel of andere strafbare feiten?’ Een lange rij data rolt over je scherm: tientallen arrestaties van medewerkers van diverse bedrijven, ook van de beveiliging.
Alarmerende koppen
Recentelijk waren er (nog?) geen arrestaties maar wél weer alarmerende koppen: ‘Lek in de beveiliging van Schiphol: pijnlijk voor luchthaven van deze statuur’. Ook: ‘Beveiliging Schiphol ondermaats: wapens en explosieven gemist’. En: ‘Europese commissie kraakt beveiliging Schiphol: wapens ongemerkt langs controle’. Wow. Stopt het nooit?
Nog een persoonlijke ervaring: jaren geleden deed ik een freelance klus en kreeg van de dankbare klant als cadeautje een luxe briefopener met een rijk versierd handvat en lange, stalen opener met een vlijmscherpe punt. Een moordwapen in handen van kwaadwillenden. Ik stopte het ding gedachteloos in mijn tas. Een paar dagen later vloog ik van Schiphol naar Amerika en vervolgens binnen de VS op enkele binnenlandse vluchten. Nergens ging het alarm af. Pas op de luchthaven van Denver haalde een beveiliger het wapen onderuit mijn tas. Ik schrok me rot. Totaal vergeten.
Dit is verontrustend maar ook troostrijk. Schiphol is dus niet het enige vliegveld waar de beveiliging niet klopt. Maar je vraagt je wel af: valt zo’n groot internationaal vliegveld sluitend te beveiligen? Ik betwijfel het. Technische hulpmiddelen zijn niet foutloos, medewerkers ook niet.
Charles Groenhuijsen is journalist en werkte onder meer voor de NOS als correspondent, nieuwslezer en presentator van onder andere de talkshow Op1.
Reacties, suggesties? Graag!
charlesgroenhuijsen@gmail.com
Lees meer blogs van Charles Groenhuijsen
Volg Security Management op LinkedIn
;







