Gestructureerd boeven vangen Gestructureerd boeven vangen
Boeven vangen moeten we gestructureerd aanpakken. Het boevengilde wordt immers steeds inventiever en brutaler, en is bovendien vaak de lachende derde. Helaas heeft de transport- en logistieke sector nog vaak het nakijken. Maar daar komt nu verandering in.
Na een intensieve lobby door Transport en Logistiek Nederland (TLN), in samenwerking met TAPA (Transported Asset Protection Association), verladersorganisatie EVO en verzekeraar TVM heeft minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin eind 2009 aangekondigd de toenemende transportcriminaliteit in Nederland aan te pakken en wordt een speciale Officier van Justitie aangesteld voor ladingdiefstallen. Het probleem van transportcriminaliteit wordt na jarenlang lobbyen eindelijk erkend en er worden nu belangrijke stappen gezet. De minister geeft hiermee het signaal af dat hij de aanpak van transportcriminaliteit serieus neemt.
De Nederlandse transportsector ondervindt jaarlijks 350 miljoen euro schade als gevolg van ladingdiefstallen. Vandaar dat de branche al jaren hamert op een landelijke aanpak van de transportcriminaliteit. Met het aanstellen van een speciale Officier van Justitie wordt aan die wensen tegemoet gekomen. De Officier bundelt specifieke kennis en kunde en kan zo bijdragen aan een betere en gestructureerde bestrijding van ladingdiefstallen. De landelijk officier gaat optreden als centrale functionaris voor transportcriminaliteit voor het Openbaar Ministerie, de politie, de transportsector en verzekeraars.
TLN was al bijzonder blij met de inzet van de lokvrachtauto van het KLPD en de resultaten die zijn bereikt door de inspanningen van het ladingdiefstallenteam van de Bovenregionale Recherche Zuid-Nederland. Het huidige ladingdiefstallenteam wordt de komende jaren voortgezet en uitgebreid. Naast dit team wordt ook een Snel Interventie Team (SIT) ingesteld. Het is een positieve ontwikkeling dat het SIT korte operationele onderzoeken gaat draaien en dat de behoefte aan incidentgericht werken op deze manier wordt ingevuld.
Ook is er op 9 december 2009 een nieuw convenant ‘Aanpak Criminaliteit Transportsector' ondertekend. Het convenant heeft tot doel om de transportcriminaliteit beter in kaart te brengen en om maatregelen te ontwikkelen om deze te beperken en verder terug te dringen. In het convenant zijn verschillende afspraken gemaakt om opsporing en vervolging te verbeteren, onder andere door middel van informatie-uitwisseling, verhogen van de aangiftebereidheid en verbeteren van de kwaliteit van de aangiften.
Door deze recente ontwikkelingen wordt transportcriminaliteit voortaan gestructureerd aangepakt. De boef moet een duidelijk signaal krijgen dat de pakkans omhoog gaat en de straffen zwaarder. Het aanpakken van heling dient daarbij niet te worden vergeten!
Alexander Sakkers is voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN)