41761 2/5
De trouwe lezer van deze column weet dat ik als van-huis-uit historicus een zwak heb voor historische feiten en data. En volgens mij hebben we er weer een bij: 2 mei 2011. Dit is de officiële datum waarop Osama Bin Laden – de man die met de door hem georkestreerde terreurdaden van ‘9/11' de security-industrie het afgelopen decennium een enorme boost heeft gegeven – door de Amerikaanse Navy Seals werd gedood.
In retrospectief realiseer ik mij dat ik op het moment van zijn verscheiden aan hem heb gedacht. Rond dat tijdstip stond ik mij namelijk op Schiphol in de vertrouwde rij voor de securitycontrole te verbazen (en lichtelijk te ergeren) over hoe het zover heeft kunnen komen dat je als je een weekje naar de zon wilt door een op de entree van een Efteling-attractie gelijkende doolhof wordt geleid, de wachttijd voor de
securitycheck langer is dan voor een gemiddelde attractie in dat familiepark, ik mijn flesje water van 20 cent mag inleveren en later een soortgelijk flesje in de taxfreezone voor 3,50 euro mag aanschaffen, en ik middels een doorzichtig plastic zakje aan de beveiligingsmedewerker mijn voorkeur voor een bepaald merk tandpasta mag openbaren. Maatregelen die allemaal het gevolg zijn van de acties van de late Osama en zijn volgelingen.
Kort daarna mocht ik deze behandeling nogmaals ondergaan voor een bezoekje aan de Ifsec in Birmingham (UK). Getriggerd door het bericht dat de marechaussee zeer tevreden is over de 1.350 bewakingscamera's die inmiddels op Schiphol hangen, had ik dit keer de tijd om in de wachtrij te mijmeren over de uitspraak van Sander Flight in de vorige editie van
Security Management dat cameratoezicht nauwelijks effectief is. Waarom hangen we onze nationale luchthaven dan toch vol met camera's? En als die dan toch zo tot tevredenheid stemmen, waarom toveren we Schiphol dan ook nog om tot een verkapte Efteling?
Begrijp mij goed, ik ben niet tegen veiligheidscontroles en ook niet tegen het gebruik van camera's. Immers, er zijn legio voorbeelden van succesvolle cameraprojecten. Neem het in dit nummer aangehaalde Secure Lane: dit project op parkeerplaatsen langs de A2 heeft in een jaar tijd het aantal incidenten van ladingdiefstal daar gereduceerd tot bijna nul. Maar het project staat momenteel wel onder druk als gevolg van problemen rond de financiering. Wordt het daarom niet eens tijd dat we als samenleving een meer realistische kosten-batenanalyse maken als het gaat om security-
investeringen?
Arjen de Kort is hoofdredacteur van Security Management, adekort@kluwer.nl