Innovatie in video surveillance Veel technologie – ook in de wereld van video – wordt specifiek voor de consumentenmarkt ontwikkeld. Deze technologische ontwikkelingen nemen de afgelopen jaren een enorme vlucht. Denk bijvoorbeeld aan beeldsensoren voor camera's in mobiele telefoons die steeds kleiner worden en waarvan de vraag alleen maar toeneemt. In de video surveillance-markt profiteren wij van deze technologische innovaties binnen de consumentenmarkt.
Door het hoge tempo aan innovatie in de consumentenmarkt komt er technologie beschikbaar waarmee de kwaliteit van video surveillance-systemen constant beter wordt. Een voorbeeld daarvan is hdtv dat nog niet zo lang geleden zijn intrede heeft gedaan in de securitymarkt en beschikbaar is in netwerkcamera's.
De security manager heeft hiermee de beschikking gekregen over hoogwaardig beeldmateriaal dat inspeelt op zijn behoefte. Want waarom zou hij onscherpe videobeelden accepteren als thuis de pixels op zijn tv-scherm niet eens zichtbaar zijn?
Het aantal verkochte netwerkcamera's maakt een steeds groter deel uit van het totale aantal beveiligingscamera's dat jaarlijks in gebruik wordt genomen. Een innovatie als digitale video biedt immers meer voordelen dan de traditionele analoge technologie. Het gebruik van digitale videotechniek was tot voor kort echter alleen voor grotere ondernemingen haalbaar (en betaalbaar) door de te behalen schaalvoordelen.
Zo bleek uit onderzoek dat het economisch aantrekkelijk werd om voor netwerkcamera's te kiezen bij een systeem met meer dan dertig camera's. Maar met de introductie van de all-in-one digitale camera, zoals onze Camera Companion, gaat deze regel niet meer op en komt digitale video surveillance ook binnen handbereik van en wordt het financieel aantrekkelijk voor kleine(re) ondernemingen.
Een ontwikkeling die daaraan debet is, is dat op de consumentenmarkt de vraag naar geheugenkaartjes de afgelopen jaren sterk is toegenomen, waardoor de prijs ervan daalt. Dat maakt het voor ons in de video surveillance-markt aantrekkelijk deze technologie toe te passen in nieuwe concepten. Videobeelden hoeven niet meer te worden opgenomen op externe bronnen (dvr's), omdat een geïntegreerde sd-kaart in de camera al afdoende is.
Onze filosofie bij dit alles is dat video surveillance gebruiksvriendelijk moet zijn, omdat ondernemers en installateurs geen tijd hebben voor lange ingewikkelde installatie- en configuratieprocessen. Een duidelijke trend binnen onze markt is bovendien de groeiende behoefte aan kwaliteit en flexibiliteit.
Daarnaast moet het gebruik eenvoudig zijn om tijd te besparen en om snel in te kunnen spelen op veranderende situaties.
Wij zorgen er met deze nieuwe oplossing dan ook voor dat live en opgenomen videobeelden altijd en overal beschikbaar zijn. Haarscherpe hd-beelden zijn hiermee te bekijken op tablets en smartphones. En via de intuïtieve interface is het ook mogelijk om de videobeelden real time te bekijken.
Het is mijn overtuiging dat innovatie in video surveillance de security manager zal blijven helpen om nieuwe oplossingen te creëren voor de problemen die hij in de dagelijkse praktijk tegenkomt.
Edwin Roobol is algemeen directeur bij Axis Communications