Een goed gesprek Klanten van particuliere beveiligingsbedrijven zouden te veel in manuren denken, niet geïnteresseerd zijn in integrale en innovatieve oplossingen, en vooral voor de laagste prijs kiezen. Mijn ervaring met klanten is echter anders. Daarom is wat mij betreft hier enige nuancering gewenst.
Want gaat het bij security niet veel meer om functionaliteit en performance? Niet de slagboom of de kaartlezer zorgt voor veiligheid, wél het feit of die slagboom of kaartlezer werkt. Redenerend vanuit functionaliteit kan de klant worden gevraagd: wat wilt u? Welke functionaliteit wilt u hier die het er veiliger op maakt? De klant geeft vervolgens aan wat het product/de service moet kunnen.
Als is bepaald welke securityfunctionaliteit er geboden moet worden, kunnen de juiste bijbehorende techniek en software worden gezocht. De klant heeft hier minder inbreng, de experts adviseren want weten wat er te koop is. Het maakt de klant ook niet zoveel uit of de techniek en de software van bedrijf X of bedrijf Y komen; hij betaalt de functionaliteit, niet het apparaat of het systeem. Parallel wordt het aspect manbewaking ingevuld; techniek en software ondersteunen de beveiliger (m/v) bij de uitoefening van zijn vak. Door deze vorm van dienstverlening worden we steeds meer de managing agent. Iedere klant heeft zijn eigen DNA waarop de juiste verhouding van mens en techniek wordt afgestemd.
Vervolgens gaat het concept managed security van start. De apparatuur en de bedieningssoftware worden geïnstalleerd. De mensen worden indien nodig getraind en geïnstrueerd. Dan worden hoogwaardige verbindingen tot stand gebracht tussen de software op de apparaten en een toezichtruimte. Daar wordt de performance van elk afzonderlijk apparaat online en real time gemonitord. Op die manier wordt de functionaliteit op peil gehouden, worden storingen voorkomen, en worden voortdurend gegevens uitgelezen over de bewegingen van de mensen in het te beveiligen pand. Het vóór zijn van storingen is daarbij belangrijk voor het in de hand houden van kosten. Er wordt niet uitgerukt als de verstoring er is, maar preventief onderhoud wordt gepleegd tijdens de reguliere rondes. En geen uitruk betekent geen kosten.
Het kunnen uitlezen van allerlei aanwezigheids- en bewegingsgegevens levert een schat aan informatie op, waarmee opdrachtgevers nog meer kosten kunnen besparen. Bijvoorbeeld door delen van een kantoor op bepaalde momenten te sluiten en zo te besparen op verlichting en verwarming.
Uiteraard zijn ook de traditionele security-aspecten afgedekt. Vanuit de toezichtruimte kunnen camera's en slagbomen worden bediend, cardreaders gereset, ruimtes geopend of juist gesloten, en intercoms worden ingesproken.
Wat ik in de afgelopen jaren heb gemerkt, is dat er over beveiliging goed valt te praten met klanten. Er is echter één vereiste voor een goed en effectief gesprek: het moet over de juiste dingen gaan, over de functionaliteit dus. Aantallen uren en aantallen mensen zijn niet de juiste onderwerpen. Waar welke mensen wel en welke niet mogen komen, is wel een goed onderwerp. Welbeschouwd moet dat het domein zijn van de zichzelf respecterende beveiligingsdeskundige.
Als beveiliger moet je daarom de moeite nemen je opdrachtgever goed te leren kennen en met hem langs alle aspecten van een veilige omgeving lopen. De wens van je klant die altijd bepalend is, én je eigen expertise leveren de blauwdruk voor een integrale oplossing. Deze aanpak biedt de klant volledige transparantie. En dat diepe inzicht in al die gedetailleerde gegevens, zowel over beveiligingsaspecten als over performance, geeft vertrouwen.
Hans van Driel
directeur van NSecure