8000 mensen per uur door de security
De Corendon-baas denkt op deze manier tot overeenstemming te kunnen komen met Schiphol. “Het probleem is relatief natuurlijk ook niet super groot”, redeneert hij. Op een drukke dag telt Schiphol volgens hem ongeveer 100.000 vertrekkende passagiers. “Dat betekent dat er omgerekend zo’n 8000 mensen per uur door de security moeten. Als de beveiliging bijvoorbeeld 10 procent te weinig capaciteit heeft, zijn dat er dus 800 te veel.
> LEES OOK: Het grote steekspel om de macht over de beveiliger
En dat kan zorgen voor lange rijen. Maar wij hoeven het aantal passagiers vanaf Schiphol dan maar met 10 procent te beperken.” Het percentage dat Van der Heijden noemt is maar ter illustratie. Hoe hoog het percentage werkelijk is en wat dan precies het ‘fair share’ is dat Corendon zou moeten bijdragen, wordt nog besproken. Die gesprekken zouden erg complex zijn omdat bij de drukte ook een rol speelt wanneer vluchten precies vertrekken: welke dag en op welk tijdstip.
Groot netwerk
De topman van Corendon benadrukt dat de situatie van zijn maatschappij heel anders is dan bij KLM, dat de voorbije periode al meerdere keren besloot om veel vluchten te schrappen. “Als je een groot netwerk hebt met veel overstappers kun je alles nog wel een beetje herverdelen”, geeft Van der Heijden aan. Dan stappen mensen die van Azië naar de VS willen bijvoorbeeld in Parijs over in plaats van op Schiphol. “Maar bij ons vertrek je op Schiphol en landt je op Schiphol. Dat is echt wat anders.”
Ook interessant
– Toegangscontrole via gezichtsherkenning wordt mainstream
– Inspectie SZW onderzoekt veiligheid voor Schiphol-personeel
– Biometrie in fysieke toegangscontrole
Volg Security Management op LinkedIn