De coronacrisis heeft ook in de facilitaire sector flinke gevolgen. De collega’s van Facto spraken onder anderen met Bob Mols, CEO bij Heyday Facility Management over hoe deze crisis zijn organisatie treft. “Om medewerkers op locatie te beschermen wordt de bezoekerspas niet meer fysiek aan de gast overhandigd, maar gebeurt dat door de pas in een mandje te leggen.”
Beperkende maatregelen wat betreft toegang van derden
“Toen duidelijk werd dat corona in Europa serieuzere vormen zou gaan aannemen zo’n drie weken geleden, hebben we direct een ‘coronateam’ geformeerd, met HR, de veiligheidskundige, de OR, vertegenwoordigers van de operatie, onze CFO en ikzelf. We hebben een aantal zaken opgepakt: we hebben preventiemiddelen verstrekt, richtlijnen gegeven en scenario’s uitgewerkt met mogelijke gevolgen voor bijvoorbeeld het ziekteverzuim.
Tegelijkertijd hadden we te maken met grote corporate opdrachtgevers in de industriële sector die beperkende maatregelen gingen treffen wat betreft bijvoorbeeld toegang van derden op hun terreinen. Deze bedrijven hebben we geholpen om processen aan te scherpen, de toegangsbeveiliging te verbeteren en dergelijke. In die periode zijn ook medewerkers van ons al zoveel mogelijk gaan thuiswerken, alleen collega’s die dicht tegen het kernproces aanzaten in relatie tot veiligheid, zoals BHV’ers, waren nog op die locaties werkzaam.
‘Werk thuis, tenzij…‘-beleid
In de afgelopen twee weken was het, even afgezien van de industriële sector zoals hiervoor aangegeven, tamelijk rustig als je praat over diensten als consultancy, detachering en hospitality en zijn we waar dat kon hier en daar overgestapt op meer thuiswerken. Vanaf maandag 16 maart zijn we volledig omgeschakeld naar een ‘werk thuis, tenzij…‘-beleid, waarbij we de ‘tenzij’ nauwkeurig hebben omschreven.
In de situatie als waar we nu inzitten, is duidelijkheid cruciaal. We communiceren intensief met onze medewerkers via intranet en maken gebruik van ‘bulk-sms’, iedereen ontvangt dan in één keer een bericht, bijvoorbeeld: morgenochtend om 10.00 uur is er een update van de directie over de stand van zaken. Via een app op de telefoon praat ik vervolgens live alle medewerkers bij en licht ik gemaakte keuzes en genomen maatregelen toe.
Overhandiging bezoekerspas niet meer fysiek
Ook hebben we in overleg met opdrachtgevers voor medewerkers die fysiek op locatie moeten werken strikte preventiemaatregelen getroffen om hen te beschermen. Neem bijvoorbeeld onze hospitalitydames en -heren die op locatie werken. We communiceren nu duidelijk aan gasten dat ze afstand moeten houden, op een aantal locaties hebben we een streep op de grond gezet om twee meter afstand te borgen tussen de gast en onze medewerker en de bezoekerspas wordt niet meer fysiek aan de gast overhandigd, maar gebeurt dat door de pas in een mandje te leggen. De bezoeker haalt die pas dan uit dat mandje en als hij vertrekt kan hij de pas weer in datzelfde mandje leggen. Vervolgens wordt dat mandje en die pas goed gecontroleerd schoongemaakt.
We vragen in de huidige tijd nogal wat van onze mensen die op locatie moeten werken, ik vind het dan ook onze verantwoordelijkheid en plicht om heel goed voor hen te zorgen en zoveel mogelijk te doen zodat zij veilig kunnen werken. Nauw in contact blijven met elkaar, elkaar coachen en de balans vinden tussen de menselijke maat en rigoureus zijn als het gaat om veiligheid van onze mensen op locatie, daar gaat het op dit moment voor ons om.”