Shoppen op internet, internetbankieren, social media, entertainment en op ieder moment van de dag naar het nieuws kijken. Producten en diensten zijn tegenwoordig 24/7 met een simpele druk op de knop binnen bereik van iedereen.
Maar tegenover deze kansen staan ook risico’s. Iedere verstoring, hoe kort ook, leidt vaak direct tot een negatief sentiment in de social media. Een zorgvuldig opgebouwde reputatie kan hierdoor plotseling worden afgebroken. Crisis dus. Organisaties moeten dan besluiten nemen terwijl iedere seconde telt. Een stappenplan.
Crisismanagement organiseren in 10 stappen
1. Voer een actief BCM-beleid en benoem de portefeuillehouder
Zonder in de PDCA-cyclus verankerd beleid, is er geen bedrijfscontinuïteitsmanagement (BCM).
2. Bezint eer gij begint
Stel een Plan van aanpak op waarin de crisismanagementambities, de doelstellingen en de te behalen resultaten worden benoemd.
3. Inventariseer de kritische bedrijfsprocessen
Breng de kritische bedrijfsprocessen in kaart. Kritische processen zijn alle processen die, als ze worden verstoord, kunnen leiden topt een crisissituatie.
4. Stel prioriteiten
Zonder andere oorzaken uit te sluiten, zijn het deze processen die kritisch zijn voor de bedrijfsvoering.
5. Stel een crisismanagement- en -communicatieplan op
Wil een organisatie goed voorbereid zijn op een crisis, dan moeten mensen, middelen en afspraken efficiënt zijn ingericht.
6. Maak er geen in beton gegoten papieren tijger van
Als iedere seconde telt, moeten er snel besluiten worden genomen.
7. Stel een opleidingsplan op
Een slagvaardig en daadkrachtig CMT is in de regel goed opgeleid, getraind en geoefend. In de opleidingsplannen worden de leerdoelen en de daarbij in te zetten middelen benoemd.
8. Jaarlijks realistisch oefenen
Het is nodig om periodiek de verstoring van kritische processen te simuleren zodat het CMT kan oefenen hoe ze daarmee omgaan
9. Veranker het crisismanagement in de PDCA-cyclus
Dat is nodig om ervoor te zorgen dat de discipline als volwaardig onderdeel van de organisatie wordt gezien.
10. Gewoon dóen!
Gewoon beginnen en het crisismanagementteam zien als een ‘levend bouwwerk’ dat zich naar gelang de tijd zal vervolmaken.
Bron: Facto Magazine