In januari is het vernieuwde communicatiesysteem voor hulpdiensten C2000 volledig in gebruik genomen. Sindsdien zijn er dagelijks tien tot honderd meldingen binnengekomen over problemen met het systeem. Dat schrijft minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) aan de Tweede Kamer.
Politievakbond ACP en de centrale ondernemingsraad van de politie trokken al meermaals aan de bel. Het komt te vaak voor dat agenten geen contact kunnen leggen met de meldkamer en er leven zorgen over de veiligheid van agenten op straat.
Brandweer, ambulance en defensie hebben weinig problemen met C2000
Volgens Grapperhaus beoordeelt de politie het systeem slechter dan de brandweer, ambulancediensten en defensie. “In het algemeen kunnen zij goed werken met het nieuwe netwerk”, zegt de minister over de laatste drie diensten.
Einde technische levensduur
De vernieuwing van het C2000 communicatiesysteem was nodig vanwege het einde van de technische levensduur van het oude C2000-systeem. Na een aanbestedingsprocedure was het project gegund aan drie leveranciers die het nieuwe systeem hebben gebouwd en geïmplementeerd. Het systeem is zowel door politie, brandweer, ambulance en marechaussee in gebruik genomen. De overgang van het ene naar het andere systeem was een grote operatie, met 80.000 portofoons en ruim 2200 centralisten in de meldkamer die in het nieuwe systeem moesten worden opgenomen.
Intensief gebruik spraaknetwerk en verplaatsingssnelheid oorzaak van problemen
Met name bij de politie worden “verbindingsproblemen” gemeld, aldus Grapperhaus. Dat vooral de politie met problemen kampt “lijkt te maken te hebben met de intensiteit waarmee de politie gebruik maakt van het spraaknetwerk van C2000 en de snelheid van verplaatsen”.