88 procent van de online winkeliers neemt databeveiliging van de webshop mee als overweging voor welke webshop hij daadwerkelijk kiest. Soms vult de winkelier daarom zelfs valse gegevens in.
Dat blijkt uit onderzoek van online beveiligingsbedrijf Symantec.
Zo’n 7000 Europeanen, waaronder 1000 Nederlanders, deden mee aan dit onderzoek. Hierin focusten de onderzoekers zich op de perceptie en houding van consumenten ten opzichte van het beschermen van hun privé-informatie die zij achterlaten bij bedrijven.
Databeveiliging
Zo blijkt dat 53 procent van de Nederlanders bezorgd is over de veiligheid van hun data en 51 procent gaf aan dat zij problemen ervoer bij de beveiliging van hun gegevens. 7 op de 10 Nederlanders zien ziekenhuizen als meest betrouwbaar. Technische bedrijven (18 procent), detailhandelaren (14 procent) en social media-bedrijven (8 procent) als minst betrouwbaar.
Verantwoordelijkheid
De respondenten vinden dat de verantwoordelijkheid voor deze databeveiliging gedeeltelijk ligt bij consumenten zelf (44 procent), overheid (34 procent) en bedrijven (22 procent). Vanuit zelfbescherming vullen 3 op de 10 Nederlandse consumenten weleens valse gegevens in. 59 procent vermijdt deze invulvelden.
Omslagpunt
“We zijn dus bij een omslagpunt belang. Hier ligt een uitdaging van bedrijven om te focussen op databeveiliging door een beter beveiligingsbeleid en solide procedures”, analyseert Symantec in het persbericht. “Beveiliging van privégegevens is erg belangrijk voor consumenten en hoe eerder bedrijven zich dit realiseren, hoe eerder zij hier een concurrentievoordeel uit kunnen halen.”