Binnen grote bedrijven – een bedrijf met 100 medewerkers of meer – werd het afgelopen jaar aanzienlijk meer fraude gepleegd dan in 2013. Het gaat dan niet zozeer om een misstap met geld of goederen, maar vooral met gegevens.
Dat blijkt uit cijfers van Hoffmann Bedrijfsrecherche op basis van 1500 bedrijfsonderzoeken in 2014. Dit bedrijf onderzoekt al meer dan 50 jaar bedrijfs(interne)criminaliteit in West-Europa.
Gegevensfraude
Fraude met gegevens komt het meest voor. Voor alle fraudegevallen in bedrijven in 2013 was 2 procent gegevensfraude, voor 2014 geldt een percentage van 11. Binnen grote bedrijven is bij 70 procent van alle fraudegevallen sprake van gegevensfraude.
Bij deze fraudevorm lekt de fraudeur gevoelige informatie. Wanneer deze informatie eenmaal bekend is, kan dit voor veel imagoschade of financiële verliezen bij het bedrijf zorgen.
Vijf meest voorkomende gegevensfraudes
Hoffmann Statistiek zette de vijf meest voorkomende gegevensfraude op een rij. Zo gaat de gegevensfraudeur te werk:
- Medewerker steelt klantgegevens/ strategische kennis (voor het opstarten van een concurrerend bedrijf).
- Externe steelt bedrijfsgevoelige informatie, zoals klantgegevens.
- Medewerker stuurt valse facturen. Hierbij past de fraudeur alleen de rekeningnummers aan, zodat de factuur erg lijkt op de facturen van het bedrijf.
- Medewerker dient onjuiste declaraties in.
- Medewerker handelt in strijd met het concurrentiebeding.
Tijd, geld en goederen
Andere vormen van fraude zijn tijd, geld en goederen. Vergeleken met 2013 kwamen deze vormen minder voor in 2014. Naast het financiële gewin, fraudeerden medewerkers vooral ‘omdat het makkelijk ging’.