In de strijd tegen ladingdiefstal worden ondoordringbare en ’slimme’ zeildoeken voor vrachtwagens ontwikkeld. Als dieven de dekzeilen toch proberen open te snijden, wordt dat gesignaleerd door een sensor en gaat een alarm af in de meldkamer.
Het project maakt deel uit van een Belgisch-Nederlandse samenwerking die havens veiliger moet maken. “Innovatieve hekwerken en dataverwerkende camera’s” zullen worden ingezet tegen mensen-, drugs- en explosievensmokkel. De kosten van het programma met de naam Passant bedragen 2,7 miljoen euro.
Software ziet verschil tussen migrant en havenarbeider
Specialisten van onder meer de Technische Universiteit Eindhoven gaan software ontwikkelen waarmee camera’s het verschil tussen een migrant en een havenarbeider kunnen ‘leren’. Daarmee moet voorkomen kunnen worden dat mensen ongezien meereizen in de vrachtwagen.
Sieon gaat dekzeilen tegen ladingdiefstal ontwikkelen
De nieuwe technieken worden de komende drie jaar getest in de havens van Moerdijk en Oostende. De Nederlands inbreng wordt gecoördineerd door het Dutch Institute for Technology, Safety & Security (DITSS). Het Belgische textielbedrijf Sioen gaat de zeildoeken ontwikkelen.
> Lees ook Aantal ladingdiefstallen gelijk gebleven