Bijna de helft van de mkb’ers heeft wel eens diefstal en inbraak meegemaakt. Waarom zijn de aantallen zo hoog, terwijl er een scala aan oplossingen voor handen is?
Leestijd: 2,5 minuten
Bijna de helft van het mkb heeft wel eens een veiligheidsincident. Veelal gaat het om diefstal en inbraak. Dat blijkt uit het onderzoek de Nationale Veiligheidsbarometer. Bijna de helft, dat is veel. Waar ligt dat aan, en hoe krijgen we het mkb aan het beveiligen?
Diefstal en inbraak
Beveiligen in het mkb is nogal eens een pijnpunt. Meer dan eens gaat het fout, omdat een bedrijf niet de minimale maatregelen heeft genomen om de organisatie veilig te houden. Het komt vaak neer op twee zaken: gebrek aan focus op veiligheid en de bereidheid tot investeren. Ondernemers houden zich het liefst bezig met hun core business, hun vak. Daar valt immers geld mee te verdienen en beveiliging wordt als een kostenpost gezien. Ondernemers vinden het bijzaak. Totdat er wat voorvalt en het te laat is.
>> Lees ook Nederland Europees kampioen winkeldiefstal
>> Lees ook Winkeldiefstal: Wat kunnen winkeliers doen?
De meeste ondernemers nemen hun beveiliging pas op de schop als het kwaad geschied is. En dat kan hoge kosten met zich meebrengen. Niet alleen stellen verzekeringsmaatschappijen tegenwoordig strengere eisen aan beveiliging dan vroeger. Ook de impact van een veiligheidsincident kan groot zijn. Bij diefstal van goederen kun je wellicht niet op tijd leveren, wat weer imagoschade tot gevolg heeft of de bedrijfscontinuïteit in gevaar brengt.
Adequate beveiliging spreekt beide bezwaren tegen: door veiligheidsincidenten te voorkomen, behoud je de continuïteit van de bedrijfsvoering en bespaar je als ondernemer onnodige kosten. Maar hoe maken we de drempel voor het mkb laag genoeg om toch adequate maatregelen te nemen?
Beveiligingstips
1. Maak ondernemers bewust van risico’s in de dagelijkse bedrijfsvoering
Bij bijna de helft van de bedrijven sluit een willekeurige werknemer het pand af. Dat is praktisch, maar wellicht niet de meest veilige manier. Doorgaans zijn ondernemers zich niet bewust van zulke gevaren. En waar je je niet bewust van bent, daar wil je ook geen geld en tijd insteken. In zo’n geval kan een veiligheidsscan van het bedrijf uitkomst bieden. De scan licht de veiligheid van de organisatie door en onthult eventuele zwakke plekken. Met andere woorden: je maakt de ondernemer betrokken met de feiten. Soms is een organisatorische maatregel of training afdoende om de risico’s op te lossen, in andere gevallen vergt het een uitgebreide herziening van het beveiligingsplan.
2. Registreer bezoekers
Bedrijven die last hebben van ongenode gasten, geven aan ook significant meer veiligheidsincidenten te hebben. Registratie is een belangrijke manier om dit tegen te gaan. Maar juist registratie vergt volgens de ondernemers veel geld en organisatie. Uit het onderzoek blijkt dat 71 procent van de bedrijven bezoekers niet registreert. Ze hebben geen controle en geen zicht op wie het pand in- en uitloopt. Voor deze bedrijven valt heel gemakkelijk winst te behalen. Een receptioniste is voor veel mkb’ers te duur. Maar de deur op slot houden en bezoekers laten aanbellen kan iedereen. Als bezoekers zich bij een bepaalde collega moeten melden, schrikt dat ongenode gasten af.
Daarnaast zijn digitale oplossingen voor bezoekersregistratie in opmars. Neem de virtuele gastheer of -vrouw. De bezoeker meldt zich via een intercom of een camera , waarna hij geregistreerd wordt en gecheckt wordt of de bezoeker wordt verwacht. Ook kunnen bezoekers zich vooraf aanmelden via een website, waarna zij een toegangscode krijgen. Twee relatief goedkope oplossingen om preventief te beveiligen.
3. Stel samenwerkingsverbanden voor
Wel de baten, en weinig lasten. Streef proactief samenwerkingsverbanden na. Hierbij kun je denken aan kortlopende initiatieven, zoals het trainen van medewerkers om zelf bedreigingen vroegtijdig te herkennen en hierop te reageren. En grootschalige projecten, zoals gecombineerde veiligheidsplannen, camerasystemen en hang- en sluitwerk. Uit de data blijkt dat twee derde van de bedrijven niet samenwerkt. De helft geeft aan dat ze ook niet in de toekomst van plan zijn om samen te werken. Ze zien er vaak de voordelen niet van in. Daar ligt voor professionals een uitdaging.
4. Ontzorg en geef regie
Het is de aard van ondernemers om hun onderneming te runnen. Sommigen houden het liefst alle zaken in eigen hand. Een beveiligingsorganisatie vinden ze overbodig. Dat betekent echter niet dat ze veiligheid niet belangrijk vinden. De technologie maakt het mogelijk om deze groep ondernemers daarin te faciliteren. Tegenwoordig zijn er beveiligingscamera’s die op afstand beheerd kunnen worden op een device als een smartphone of tablet. Als er een melding is, kan men realtime kijken wat er gebeurt, in plaats van te moeten wachten op de beveiliger. Daarmee houdt de ondernemer zelf de touwtjes (deels) in handen.
Dit artikel verscheen in Security Management 12/ 2015 en is geschreven door Bert den Hartog. Den Hartog is business developer bij Securitas.