Het is duidelijk, de man aan uw balie wordt steeds kwader. Hij schreeuwt, hij scheldt – en nu trekt hij opeens een mes. Geen nood, u kunt hoogstens niet door naar het volgende niveau. Een gesprek met Business Development manager Mart Bosch van G4S over digitaal trainen.
Op de SSA presenteren jullie een primeur.
“Inderdaad, onze nieuwe virtuele trainingen op het gebied van Agressie, Health & Safety awareness en Cyber Security awareness. Realistische trainingen in de vorm van interactieve games. Beursbezoekers kunnen een demonstratie krijgen, niet alleen op een tablet, maar met een Oculus Rift, een bril waarmee je beelden ziet in virtual reality. Dat maak de ervaring nog echter.”
Mooi inderdaad, maar waarom zou je zo’n training niet geven met echte acteurs?
“Dat doet G4S óók, maar volgens onderzoek van de Vrije Universiteit van Amsterdam sorteert digitaal trainen ongeveer hetzelfde effect. Daarmee activeer je namelijk dezelfde gebieden in je hersenen. Bovendien, oefenen met echte mensen doe je meestal slechts één keer per jaar. Veel te weinig dus. Een digitale game sluit beter aan bij het plaats- en tijdsonafhankelijk werken.”
Daarbij kun je toch ook gebruik maken van e-learning?
“Natuurlijk, je kunt je werknemers meenemen naar een afgeschermde site, waar je vragen hebt geplaatst. En als ze die allemaal hebben beantwoord, krijgen ze feedback. Maar dat is een veel abstractere vorm van leren. Mensen kunnen die verschillende scenario’s niet echt ervaren, en daarom wordt het snel saai. Daar komt nog bij dat je de kennis opgedaan in onze games, gemakkelijker kunt onthouden.”
Maar hoe weet ik waarom die virtuele man steeds kwader wordt?
“Bij iedere actie die die man onderneemt, krijg je als bezoeker een rijtje keuzemogelijkheden. En als de man na jouw keuze een mes trekt, weet je dat er betere opties waren.”
En wat gebeurt er als je te veel antwoorden fout hebt?
“Allereerst: het gaat niet om goed of fout. Het gaat erom dat je de argumenten begrijpt, en de verschillende keuzes kunt beargumenteren. Maar inderdaad, als je tegen die meneer aan de balie terug begint te schelden, krijg je geen punten. En je hebt voldoende punten nodig om door te gaan naar een volgend level.”
Dan gaat het toch wél om goed en fout?
“Niet in de eerste plaats. Veel belangrijker is dat men inzicht krijgt in de awareness-graad van de organisatie. En dan niet zozeer van de individuele medewerker, maar van het personeelsbestand op collectief niveau. Welke competenties moeten organisatiebreed nog verder worden ontwikkeld?”
Tot slot: welke mogelijkheden voor digitaal voorzien jullie in de toekomst?
“In de toekomst kun je grote groepen tegelijk trainen, door real-lifetraining en virtual reality te combineren. Met speciale apparatuur kun je een ruimte dan snel transformeren naar elke gewenste omgeving, bijvoorbeeld een winkel, tankstation of zelfs een voetbalstadion. Door een groep cursisten in deze ruimte neer te zetten en er dan acteurs op af te sturen, maak je de training realistisch. We praten hier trouwens niet over de verre toekomst. Binnenkort ga ik al naar een eerste demonstratie.”
Tijdens het Solutions theater op de SSA beurs worden 3 sessies gegeven over dit onderwerp. Reserveer een plek via onderstaande reserveringsformulier.