Fabrikanten van e-bikes hebben eindelijk een effectief wapen gevonden tegen de diefstal van dure elektrische fietsen. Van de eerste 6.000 e-bikes met gps-chip werd er niet één gestolen. De fietsindustrie zet vol in op het nieuwe wapen tegen diefstal.
Vorig jaar werd 10 procent van de 271.000 nieuwe e-bikes gestolen. Fietsverzekeraar Enra is zo overtuigd van de digitale beveiliging, dat de diefstalpremie voor de zogeheten smart e-bike maar 36 euro per jaar is. Eén jaar diefstalverzekering voor een reguliere e-bike is vier keer zo duur.
Melding van poging tot diefstal op smartphone
De fiets met gps en een ingebouwde gsm geeft de eigenaar een melding op de smartphone als iemand aan het fietsslot morrelt. Verdwijnt de fiets toch, dan is op de app tot op de meter nauwkeurig te zien waar de fiets staat.
>> Lees ook Fiets brengt zichzelf terug na diefstal
Zichtbare digitale beveiliging om dieven te ontmoedigen
De digitale beveiliging wordt duidelijk aangegeven op de fiets om de dief te ontmoedigen. De techniek, vergelijkbaar met de zoekfunctie voor smartphones, is ingebouwd in het bedieningskastje op het stuur. Als de bedieningsmodule wordt opengebroken, doet de e-bike die het niet meer.
Digitale beveiliging maakt diefstal in elk geval veel ingewikkelder
Sparta, met 60.000 e-bikes per jaar marktleider, heeft besloten alle nieuwe modellen uit te rusten met de smart-technologie. Batavus heeft ook al een model en ook andere grote fietsmerken als Gazelle werken aan een soortgelijke digitale beveiliging. Als een gps-fiets toch wordt gestolen, schiet de fabrikant te hulp. Sparta ketent de gevonden fiets vast en belt de politie voor de klant. “Dat is het plan, maar er is er nog niet één verkochte smartbike gestolen,’’ zegt Marco Kalden van Sparta.
>> Lees ook Fors minder aangiften fietsendiefstal
>> Lees ook Lokfiets schrikt fietsendieven af