Als hotel wil je je gasten en medewerkers veel comfort en optimale veiligheid bieden op een zo duurzaam mogelijke manier. Om die reden hebben Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee en vier partnerhotels hun brandbeveiliging gedigitaliseerd met behulp van Siemens- en Pilotsafe-technologie.
Door Sarah de Preter / Beeld: Siemens
Aanleiding voor het in 2019 gestarte project waren de verouderde brandmeldcentrales in de hotels. Ook wilde de brandweer geen valse brandmeldingen meer ontvangen. “We hebben voor Siemens-technologie gekozen omdat zij hun portfolio al aan het digitaliseren waren”, zegt Hidde van der Pol, managing director van Hotel Zuiderduin. “We konden bijvoorbeeld via een app brandmeldingen op de smartphone ontvangen. Het voordeel hiervan is dat we sneller op een melding kunnen reageren. Dat was voor ons de doorslaggevende factor, want de veiligheid en het comfort van onze gasten en medewerkers staan voorop. Verder waren we gecharmeerd van de mogelijkheid om op termijn onze brandbeveiligingsinstallaties op afstand te kunnen laten beheren.”
Cloudoplossing
De brandmeldsystemen zijn voorzien van een cloudoplossing. Hiervoor was een stabiele internetverbinding nodig. Dutch Fire Safety Group (DFSG) uit Dordrecht zorgde daarvoor en bracht ook de certificering van de nieuwe installaties in orde. DFSG gaat de installaties de komende jaren ook onderhouden.
Hans Weerheim, directeur service en onderhoud bij DFSG, vindt het handig dat brandmeldingen vanuit de Siemens installaties kunnen worden doorgestuurd naar een app. “Hierdoor hoef je niet meer naar het paneel te lopen om te kijken wat er aan de hand is.”
Dennis Tuls, technisch manager van Hotel Zuiderduin, is blij met het overzicht dat hij hierdoor heeft. “Er gebeurt altijd wel iets in een van onze hotels, omdat we bijvoorbeeld regelmatig externe partijen in huis hebben voor verbouwingen. Dankzij de app zie ik snel waar melders zijn afgegaan en kan ik in actie komen. Je wilt immers voorkomen dat er onnodig ontruimd moet worden. De receptie van Hotel Zuiderduin is 24/7 bemand om eerstelijnsondersteuning te bieden als er een melding komt uit een van onze hotels.”

Op afstand toegang tot installaties
Volgens Weerheim loopt Siemens voorop in het digitaliseren van brandbeveiliging. “Het biedt veel voordelen dat wij op afstand toegang hebben tot hun installaties. Onlangs ging bij een klant op een donderdagnacht een melder af in de parkeergarage. Een week later gebeurde het opnieuw, precies op hetzelfde tijdstip. Door analyse op afstand konden we de oorzaak achterhalen: de melder hing naast de airco-installatie die iedere donderdagnacht ontwasemt. Als klanten ons remote toegang geven tot hun installaties kunnen wij als beheer- en onderhoudspartner snel de urgentie van een melding bepalen en schakelen. Het scheelt klanten ook kosten als onze monteurs niet voor alles op locatie hoeven te komen. Wij zitten in Dordrecht en het Zuiderduin Hotel in Egmond. We sparen heel wat kilometers uit, wat ook goed is voor het milieu.”
Digitaal logboek
Bij het testen en onderhouden van de Siemens-apparatuur schrijven de monteurs van DFSG hun bevindingen direct weg in het digitaal logboek van de Pilotsafe-app. Dat is efficiënt, eenvoudig en scheelt veel handmatig werk. Via een API kunnen binnenkort ook brandmeldingen automatisch in het digitaal logboek worden weggeschreven.
“De Pilotsafe-app vormt een mooie aanvulling op ons eigen portfolio”, zegt Patrick van den Heuvel, accountmanager bij Siemens. “Papieren logboeken worden vaak niet goed ingevuld of zijn kwijt als je ze nodig hebt. Nu heb je alles snel en compleet bij de hand.”
Als een van onze storingsmonteurs ’s nachts wordt gebeld opent hij de app
Veel meer functionaliteit
De Pilotsafe-app biedt naast het digitaal logboek nog veel meer functionaliteiten. DFSG gebruikt hem om diverse informatie op één centrale plek te verzamelen. Hans Weerheim: “We slaan er alles in op, van onderhoudscontracten en PvE’s tot tekeningen, installatie- en inspectiecertificaten. Partners die voor ons installaties aanleggen, kunnen inloggen en vinden alle informatie die ze nodig hebben. Als een van onze storingsmonteurs ’s nachts wordt gebeld, is het eerste wat hij doet de app openen. Hij weet dan direct wat er speelt. Als het nodig is om naar de klant te rijden, kan hij de juiste spullen meenemen. We kunnen met Pilotsafe ook geautomatiseerd onderhoudsrapportages, checklijsten en keuringsrapporten uitdraaien en gebruiken de app om events in te plannen. Denk hierbij aan acties die nodig zijn om brandmeldinstallaties gecertificeerd te krijgen.”
Dit laatste werkt volgens Dennis Tuls zeer efficiënt. “Ik zie als technisch manager direct welke acties moeten plaatsvinden en nog openstaan. Voorheen kreeg ik tientallen mailtjes, waardoor dingen wel eens verzandden.”

Meerwaarde door koppeling producten
Zowel Siemens als Pilotsafe zijn hun technologie nog verder aan het ontwikkelen. “Wij werken onder meer aan inspectieformulieren zodat je voor een hotel specifieke workflows kunt wegschrijven”, zegt Dianco de Vries, directeur van Pilotsafe. “Verder gaan we assetmanagement toevoegen en wordt het door de koppeling met de Siemens-technologie mogelijk om de exacte locatie van een brandmelding uit te lezen. De kracht ligt in de koppeling van onze producten, die we met de kennis van klanten steeds sterker en veelzijdiger maken.”
Siemens gaat het mogelijk maken om individuele melders in en uit te kunnen schakelen. Patrick van den Heuvel: “Bij de doorontwikkeling van ons portfolio zorgen we ervoor dat we altijd forwards en backwards compatibel blijven.” Het klinkt hotelmanager Hidde van der Pol als muziek in de oren. “We hebben flink geïnvesteerd in onze nieuwe brandmeldcentrales en willen deze over twintig jaar nog steeds kunnen gebruiken.”
Cybersecurity
Onder meer vanwege cybersecurity zijn bedrijven soms terughoudend als het om de digitalisering van hun brandbeveiliging gaat. Patrick van den Heuvel stelt hun gerust: “Bij Siemens bouwen we onze oplossingen om de actuele regelgeving heen. Zo loopt de connectie met de cloud via een beveiligde VPN-verbinding.” Alleszins vereist succesvol digitaliseren samenwerking in de keten. “De cirkel moet rond zijn”, zegt Dianco de Vries. “Je kunt als opdrachtgever ver in digitalisering willen gaan, maar installateurs en je onderhoudspartner moeten meewillen. Dat is in dit project gelukt.”
Hans Weerheim: “We zitten continu naar dezelfde informatie te kijken. Als Dennis belt weten we meteen over welke melder hij het heeft. We kunnen op afstand veel doen waardoor we minder hoeven te reizen. Op die manier draagt digitalisering ook bij aan de duurzame uitstraling van dit groene hotel aan de kust.”
Brandmelders
Hotel Zuidertuin in Egmond aan Zee beschikt over 370 gastenkamers. Naast een nieuwe brandmeldcentrale zijn er 906 nieuwe melders geplaatst. In ruimtes met verhoogd risico en eventruimten zijn ASA-melders aangebracht, die rook kunnen onderscheiden van op rook lijkende dampen zoals stoom.
Lees ook:
- Euralarm publiceert white paper over multi-sensor branddetectoren
- Best practices voor bergen elektrische auto’s uit parkeergarages
- John van Lierop: “Sprinklers zijn een heel logische keuze”
Volg Security Management op LinkedIn







