Wanneer je een auto koopt, dan denk je daar lang over na. Naast de aanschafprijs neem je ook andere zaken in ogenschouw, zoals brandstofverbruik (zuinigheid), je maakt een inschatting van de verwachte onderhoudskosten en je verdiept je in de verzekerings- en belastingpremie. Je maakt een afweging van de totale kosten over de gehele looptijd. Op basis van de totale kosten besluit je of de auto wel of niet aantrekkelijk is. Waarom doen we dat niet bij technische systemen?
Kijken we naar een camerasysteem, dan beperken we ons vaak tot de initiële aanschaf van de componenten. Een camera die een paar tientjes duurder is dan een andere, zorgt ineens voor een lastig dilemma. Is dat altijd terecht?
Camera’s worden ontworpen vanuit een bepaald ontwerpperspectief. Bij Axis Communications hanteren we de visie dat de netwerkcamera (of een ander product) over de hele linie en gedurende de gehele levensduur moet presteren. Aanschafprijs is niet zozeer doorslaggevend, maar wel de totale kosten over de levensduur van het component en over de looptijd van het project – beter bekend als Total Cost of Ownership (TCO).
Praktische zaken
Daarbij gaat het om hele praktische zaken, zoals het aantal schroeven waarmee je de behuizing gaat monteren. Je zult je afvragen waarom we daarover nadenken, maar besef je dat een systeem met honderd camera’s, waarbij je telkens één boorgat éxtra moet boren al snel een hele dag extra boorwerk oplevert en dus honderden euro’s extra kost.
Energieverbruik
Maar het gaat net zo goed over het energieverbruik van een camera. Een paar Watt verschil maakt voor die ene camera niet zoveel uit, maar hier geldt de wet van de grote getallen. Als je een systeem hebt met honderd camera’s en een levensduur van meerdere jaren, dan loopt het energieverbruik ondertussen met duizenden euro’s op!
Stof tot nadenken
Terug naar de vraag: waarom denken we bij technische systemen minder lang na over de totale kosten? Blijkbaar zitten we hier wat anders in de wedstrijd: de integrator wil graag goedkoop aanbieden en kiest dus voor een lagere initiële aanschafprijs, om daarmee zijn kansen te vergroten. Axis bekijkt daarentegen de totale kosten over de gehele looptijd cq. levensduur en heeft daarmee een totaal andere visie. Waarmee is de eindklant nu eigenlijk geholpen? Stof tot nadenken!
Dubbele doelstelling
Veel functionaliteiten van onze camera’s zijn bewust ontwikkeld met een dubbele doelstelling. Enerzijds het verbeteren van de beeldkwaliteit, maar anderzijds ook het doel om het product (kosten)efficiënter te maken.
Zo helpt de Axis Lightfinder-technologie door het genereren van een scherp kleurenbeeld bij hele lage lichtniveaus. Deze technologie beperkt daarnaast de hoeveelheid ruis en daarmee de bandbreedte en opslagbehoefte. En wat te denken van het feit dat we als gevolg van deze technologie minder vaak infraroodlichtbronnen hoeven in te zetten? Dit bespaart uiteraard ook weer energie.
Op dezelfde wijze heeft Axis nog tientallen handige functionaliteiten ontwikkeld, die onderdeel zijn van onze TCO-filosofie en veel voordelen kunnen opleveren in de langdurige samenwerking met je klant.
Meer weten?
Neem contact op met Erik Baeten (Business Development Manager A&E bij Axis Communications) via tel. 010-7504678, e-mail (erik.baeten@axis.com) of connect op LinkedIn.
Dit artikel is gesponsord door Axis Communications.
Volg Security Management op LinkedIn