Onlangs is de eerste officiële en gecertificeerde Post-HBO Registeropleiding Crisisbeheersing van start gegaan. Met een groep De 18 deelnemers waren uit zowel publieke als private organisaties afkomstig (waaronder onder andere Ministerie van Defensie, gemeenten, bedrijven, veiligheidsregio’s, universiteiten, politie, zorgcentra, Ministerie van Justitie & Veiligheid). De opleiding duurt nog tot en met 14 december aanstaande.
Naast klassieke rampen krijgen publiek- en private organisaties steeds meer te maken met complexe crises. Plotselinge en ernstige verstoringen van de bedrijfscontinuïteit met veel impact op de organisatie en de mensen die daarin werken. Voorbeelden daarvan zijn uitval aan essentiële voorzieningen, cybercriminaliteit, fraude- en integriteitsvraagstukken, mediacrises (reputatieschade), terroristische daden en/of geweldsdelicten, (zoönotische) infectieziekten, kredietcrises en klimaat-en milieuverandering. Organisaties moeten goed voorbereid zijn op deze en andersoortige calamiteiten.
Balans
De Post-HBO Registeropleiding Crisisbeheersing is een unieke opleiding waarin theorie en praktijk, Riskmanagement, Crisismanagement en Business Continüity Management in goede balans met elkaar worden gegeven. En waarbij de deelnemer leert hoe een organisatie zich op tactisch en strategisch niveau zo goed mogelijk kan voorbereiden op rampen- en crisissituaties. En als het daadwerkelijk misgaat, hoe deze crisis het beste kan worden aangepakt. De opleiding is ontwikkeld door SOBA Security Opleidingen in samenwerking met SVDC advies in crisisbeheersing en SoSecure. Gert-Jan Ludden (SVDC) en Willem Leeuwenkamp (SoSecure) bereiden de deelnemers in 11 lesdagen inhoudelijk optimaal voor op de cruciale rol als crisisbeheersingsexpert (CBE) binnen de eigen organisatie.
Crisisbeheersingsexpert (CBE)
Als professional op het terrein van crisisbeheersing vervult de deelnemer binnen de eigen organisatie een cruciale rol. Gedegen vakkennis zal daarbij goed van pas komen. Deze opleiding bereidt de deelnemer inhoudelijk goed voor op de rol als crisisbeheersingsexpert.
De deelnemer wordt een generalist die als procescoördinator de juiste maatregelen binnen de organisatie kan initiëren, controleren en verbeteren alsmede een goed netwerk in stand kan houden. Na afloop van de opleiding is de deelnemer in staat om:
- de crisisorganisatiestructuur en de taken, organisatie en werkwijze van crisisorganisaties binnen publiek- en private organisaties te doorgronden, inclusief de daarbij behorende wet- en regelgeving;
- een (bestuurlijke) visie en beleidsuitgangspunten ten aanzien van crisisbeheersing te formuleren;
- de organisatie te ondersteunen bij het vaststellen van de risicobereidheid en het opstellen van een business impact analyse op de kritische bedrijfsprocessen (dreigings- en risicoanalyse);
- een integraal crisisplan voor een organisatie op te stellen of te professionaliseren aan de hand van een kwaliteitskader crisisbeheersing dat generiek toepasbaar is;
- een efficiënt OTOTEL-beleid voor een organisatie te kunnen formuleren en implementeren (opleiden, trainen, oefenen, testen, evalueren en lessons learned);
- als procescoördinator (generalist) het bestuur/ directie professioneel te adviseren inzake rampenbestrijding en crisisbeheersing
Uitgebreide informatie over deze gecertificeerde opleiding vindt u in de brochure en via deze link op de website. Tevens is daar het aanmeldformulier te vinden voor de leergang 2 die start in maart 2023 en de leergang 3 die start in september 2023.