Het aantal aangiften van diefstallen van e-bikes is in de eerste helft van 2021 met 32 procent gestegen ten opzichte van diezelfde periode in 2020. In totaal is er in Nederland in het eerste halfjaar ruim 9.600 keer aangifte gedaan van e-bikediefstal, waar de teller vorig jaar op 7.260 stond.
Ook bakfietsen werden 21 procent vaker aangegeven bij de politie dan het eerste halfjaar van 2020. Dat blijkt uit een analyse van de aangiftecijfers door Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.). Uit de cijfers blijkt daarnaast dat in het tweede kwartaal van 2021 de helft meer aangiften zijn gedaan van e-bikediefstal dan in het eerste kwartaal van 2021 (5.752 versus 3.836).
Afwijking van algemene trend van daling van diefstallen
De stijging van aangiftes van e-bikediefstal wijkt hiermee af van de algemene trend in diefstallen en inbraken. Deze neemt al jaren juist af. Het aantal aangiftes van diefstal van ‘gewone’ fietsen is in het eerste halfjaar van 2021 met 38 procent gedaald (21.000 in 2020 tegen 13.000 in 2021).
Daadwerkelijke aantallen liggen hoger
Volgens Jeroen Snijders Blok, voorzitter van S.A.F.E., zijn de ontwikkelingen verontrustend. “Het aantal aangiftes van e-bikediefstal neemt exponentieel toe in Nederland. Maar we zien ook dat de aangiftebereidheid rondom fietsdiefstal laag is, wat betekent dat de daadwerkelijke aantallen nog hoger liggen.”
Track & trace monteren is effectief tegen diefstal
Naast een pakket aan maatregelen voor de bestrijding van (georganiseerde) fietsdiefstal, pleit S.A.F.E. voor een betere preventie en registratie van e-bikes. “E-bikebezitters kunnen zelf al veel doen, door bijvoorbeeld twee sloten te gebruiken. Ook een track & trace monteren op een fiets blijkt effectief,” aldus Snijders Blok. “Van de gestolen fietsen met dit systeem wordt 80 procent teruggevonden.”
> Lees ook Eerste gestolen auto ter wereld opgespoord via LoRa
Lage aangifte-bereidheid
De aangiftecijfers vormen slechts het topje van de ijsberg van de daadwerkelijke omvang van het aantal gestolen fietsen. Slechts 14 procent van de slachtoffers doet aangifte. Dat percentage heeft vooral betrekking op aangiften van e-bikediefstal. Reden is dat e-bikes vaker zijn verzekerd en de verzekeraar meestal een aangifte eist. De jaarlijkse financiële schade van fietsdiefstal is inmiddels opgelopen tot € 600 miljoen. Hiermee is fietsdiefstal een van de grootste vormen van vermogenscriminaliteit.
Registratie van e-bikes kan diefstal voorkomen en vergroot pakkans
S.A.F.E. doet een dringende oproep aan de fietsers zelf, alle private en publieke partners en aan de politiek om samen de criminaliteit te dwarsbomen. Eén van de oplossingen om diefstal te voorkomen of de pakkans en terugvindkans te vergroten is de registratie van e-bikes. Net zoals dat voor auto’s het geval is. Een gestolen auto is bijvoorbeeld in Nederland binnen twee uur internationaal gesignaleerd. Door deze snelheid is het aantal autodiefstallen drastisch gedaald. S.A.F.E. werkt aan een studie over de mogelijkheden met betrekking tot deze registratie.
Volg Security Management op LinkedIn