Het kabinet wil samen met bedrijven over zeven jaar 2 miljard euro uitgeven aan de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. De overheid wil haar eigen bijdrage verdubbelen.
Dat meldt staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) op 8 oktober bij de lancering van de strategie van het kabinet voor kunstmatige intelligentie, of ‘artificial intelligence’. Die zorgt ervoor dat computers en software het denkvermogen van mensen imiteren en zelfstandig problemen kunnen oplossen, wat volgens het kabinet veel kansen biedt.
Nederland koploper op digitaal gebied
Daarom gaat Keijzer samen met 65 organisaties een coalitie aan om ervoor te zorgen dat kunstmatige intelligentie kan worden ingezet “voor mens en maatschappij”. Nederland moet koploper blijven op digitaal gebied. De coalitie bestaat naast bedrijven ook uit wetenschappers, die onderzoek moeten doen naar kunstmatige intelligentie.
Probleemoplossing voor vergrijzing en klimaatverandering
Kunstmatige intelligentie moet Nederland op den duur helpen om te gaan met problemen als vergrijzing en klimaatverandering, zo valt te lezen in de strategie van het kabinet. “We moeten zorgen dat we niet geleefd worden door deze technologie, maar die voor ons laten werken”, zegt Keijzer.
Verdubbeling van de investering
Dit jaar investeert Nederland 64 miljoen euro. Dat bedrag verdubbelt het kabinet de komende jaren. Het geld gaat vooral naar onderzoekers en ondernemers.
Richtlijnen om risico’s van kunstmatige intelligentie te beperken
Het kabinet ziet ook de risico’s van kunstmatige intelligentie. Problemen met algoritmes zouden bijvoorbeeld onverhoopt tot discriminatie kunnen leiden. Minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) heeft dan ook richtlijnen opgezet voor inzet van kunstmatige intelligentie door de overheid. “Zo verbetert de transparantie rond het gebruik van algoritmes en minimaliseert het risico op fouten.”
– Een cyberverzekering is altijd zinvol!
– Artificial intelligence voor veiligheid: de hype voorbij?
– 5G: Kansen en uitdagingen voor veiligheid
Volg Security Management op LinkedIn