FNV Beveiliging start samen met De Unie Security en CNV Vakmensen een meldpunt G4S-ontslagen tegen onnodig ontslag op Schiphol. Tanja Schrijver, bestuurder FNV Beveiliging: “Op het gezamenlijke meldpunt verzamelen we bewijzen die aantonen dat er helemaal geen overschot aan personeel is bij G4S Aviation Security.”
De vakbond is er namelijk nog niet van overtuigd dat er 150 FTE boventalligheid is. Schrijver: “De uitleg van de directie hierover sluit op geen enkel punt aan bij de beleving en ervaringen op de werkvloer.”
Van decentrale naar centrale beveiliging
Tijdens de overgang van decentrale naar centrale beveiliging in juni 2015 gold voor het Schiphol-beveiligingspersoneel het werkgarantieplan. Beveiligingsbedrijven konden personeel laten meegaan met werk dat door de tender naar een andere partij was gegaan. Door dit werkgarantieplan kon het beveiligingspersoneel na de aanbesteding van werkgever wisselen zonder gedwongen ontslagen en met behoud van de eigen arbeidsvoorwaarden.
Meldpunt G4S-ontslagen: te weinig personeel naar andere bedrijven
“G4S heeft in de aanloop naar de centrale security te weinig personeel overgedaan naar de andere beveiligingsbedrijven op Schiphol. Dat was een bewuste keuze van het management, waardoor nu boventalligheid ontstaat. De werknemers mogen niet de prijs betalen voor een foute beslissing van het management”, aldus Schrijver.
‘Het werkgarantieplan moet herleven en worden toegepast’
Als de boventalligheid het gevolg is van de overgang van decentrale naar centrale security, moet volgens de FNV het werkgarantieplan herleven en worden toegepast. Dat betekent dat Schiphol en de andere beveiligingsbedrijven worden betrokken én dat werknemers hun werk op Schiphol behouden.
> Lees ook 150 G4S-beveiligers baan op Schiphol kwijt