De Autoriteit Persoonsgegevens krijgt steeds vaker meldingen van camera’s met gezichtsherkenning in de publieke ruimte. En dat terwijl die volgens de privacywetten helemaal niet zijn toegestaan. Maar de capaciteit ontbreekt om dit aan te pakken, meldt BNR.
Ook Lotte Houwing van Bits of Freedom ziet steeds meer signalen over de toepassing van gezichtsherkenning in camera’s in onder meer winkels en horeca. Het gaat ook om slimme deurbellen, camera’s in auto’s en pilots in publieke ruimten, zoals stadions.
Camerabeelden meestal onbruikbaar vanwege privacybescherming
Alleen in heel bijzondere gevallen mogen de beelden worden gebruikt, zegt beveiligings- en privacy-expert Brenno de Winter. “Een supermarkt die op die manier denkt een winkeldief te herkennen, daar kan de ondernemer in de meeste gevallen geen gebruik van maken. Er staan ook heel hoge boetes op van de Autoriteit Persoonsgegevens, die kunnen oplopen tot 4 procent van je wereldwijde omzet.”
AP gaat meer uitleg geven over de regels
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft inmiddels aangekondigd met een nieuwe informatieronde te komen en bedrijven meer uitleg te geven over de regels.
– Privacyrisico’s van gezichtsherkenning
– Intelligente camera’s: enkele kanttekeningen
– Thermische camera’s: hot or not?
Volg Security Management op LinkedIn