Bedrijven uit het mkb kunnen de komende tijd door de overheid laten testen of hun medewerkers bewust genoeg zijn om niet in een ‘phishing-mail’ te trappen. Het initiatief komt van het Digital Trust Center als reactie op het de afgelopen maanden sterk gestegen aantal cyberaanvallen op bedrijven.
Cybercriminaliteit was de laatste jaren al een explosief groeiend probleem, maar is door de coronacrisis in een stroomversnelling geraakt. In de afgelopen maanden werden per maand meer cyberaanvallen uitgevoerd dan in 2017 en 2018 in een heel jaar, blijkt uit onderzoek.
Thuiswerkers onvoldoende voorbereid op phishing
Met name thuiswerkers blijken onvoldoende voorbereid te zijn op phishing. Thuisnetwerken en privé laptops zijn slecht beveiligd, bovendien is men thuis eerder geneigd om onoplettend te zijn. Cybercriminelen spelen hier handig op in. Iedereen die een e-mailadres heeft, loopt het risico om slachtoffer te worden van phishing.
Herkenning van phishing mail
Er valt veel te winnen door je bewust te worden van de aanpak die cybercriminelen hanteren, want een kwart van de werknemers herkent een standaard phishing mail niet en maken de onderneming kwetsbaar voor cyberaanvallen.
Digital Trust Center geeft 1000 phishing testen weg
En het Digital Trust Center kan dit jaar aan 1000 mkb-bedrijven een gratis phishing test weggeven. Werknemers worden in overleg met de aangemelde bedrijven onderworpen aan een anonieme, digitale test met als doel de veiligheid en cyberweerbaarheid van de eigen organisatie in kaart te brengen en te verbeteren. De test wordt uitgevoerd door een hierin gespecialiseerd IT-bedrijf.
Meedoen is gratis
Is jouw cybersecurity goed geregeld of staan jouw ramen en deuren nog wagenwijd open? Ben je benieuwd naar de cyberweerbaarheid van jouw organisatie? En wil jij je ook online veilig voelen? Doe gratis mee aan de MKB Phishing test en registreer je belangstelling via Regionaal Platform Criminaliteitsbeheersing Noord-Holland.
MKB vaker slachtoffer
We zien aan de cijfers dat het mkb vaker dan gemiddeld slachtoffer is. Daarom is het belangrijk om daar een goed beeld op te krijgen. Om onderzoek te kunnen doen, cijfers te vergelijken en inzicht te verkrijgen, is het noodzakelijk dat er meer dan 400 ondernemingen zich aanmelden.
Inzicht in je digitale weerbaarheid en alerte medewerker
Na afloop van de test ontvangt de deelnemer een rapportage. Deze rapportage geeft inzicht in de digitale weerbaarheid van de onderneming. En zorg er voor dat medewerkers alerter zijn op phishing en valse e-mails leren herkennen.