Voor de buitenwereld onzichtbaar, voor de insider een bittere jarenlange strijd voor erkenning en waardering van een mooi beroep waar Nederland niet zonder kan. De aanbestedingsmacht en volumes regeren, het kruimelwerk is voor de rest. Een markt onder de tucht van enkele grote partijen, ondermijning en vakbonden die slechts een financieel belang op Schiphol hebben. De regio en 90% van de beveiligingsbedrijven ten spijt. De individuele beveiliger heeft het nakijken. De winst en groei van deze bedrijfstak wordt voor 80% bepaald door personele inzet.
De cao blijkt hierbij dé sleutel tot succes en groei. Hetgeen zich uit in een reeds jarenlange juridische strijd tussen twee cao ‘s. Eén strijd tot op het toneel van de Hoge Raad. Eén strijd tussen het grootbedrijf, met een aanbestedingsbelang van drie bedrijven op Schiphol en de cao Particuliere Beveiliging onder de arm, en het midden- en kleinbedrijf met de cao Veiligheidsdomein voor de rest van Nederland. Daar waar beveiligen geen massaproduct is maar maatwerk van ad hoc opdrachten en kortdurend van aard. Buiten grootschalige aanbestedingen heerst onzekerheid over continueren van een dienstverlening met smalle marges. Marges die met behulp van een flexibele schil van ruim 40%, kleinschalige invulling en ‘familiebedrijf’ aandacht lucratief blijken. Zo zeer dat de cao Veiligheidsdomein van de branchevereniging het verschil maken. De lonen liggen 1000 euro per jaar hoger, er is zeggenschap over eigen werktijden, betaalde mantelzorg en een persoonlijk leerbudget voor beveiligers.
Rupsje…
Voor vakbonden FNV en CNV is dit niet genoeg. Zij geven de voorkeur aan het grootbedrijf en laten hun leden daar liever 1000 euro langs de neus gaan om acties te voeren op onze nationale luchthaven. De ideologie van antiflexibele schil en ledenwinst, met een extra forse duit in het financiële vakbondsmandje, scoren op slechte werkomstandigheden op Schiphol. Onderhandelen doen beide bonden liever voor het acht uur Journaal met Schiphol zelf dan met de werkgeversverenigingen die over de cao’s in de beveiliging gaan. Voor meer loon en arbeidsomstandigheden moeten ze conform de wet op de cao, toch echt afspraken maken in de cao.
Grootbedrijf niet thuis
Maar het grootbedrijf geeft niet thuis, de inflatie wordt immers al vergoed in de cao Particuliere Beveiliging, met eveneens een recent doorgevoerde arbeidstijdverkorting doorgevoerd (hoezo een tekort aan beveiligers?). En dan nog altijd een 1000 euro verschil met de cao Veiligheidsdomein is nog een hele stap. Gaat Schiphol die brug betalen? Wat was het toch eenvoudiger als de flex ideologie ter zijde werd geschoven en de cao Veiligheidsdomein door FNV en CNV werden omarmd. Die 1000 euro en al de rest voor het oprapen. Maar ja dan is er geen reden meer voor acties! Geen ledenwinst.
Goedkoop ticket
Passagiers staan in de rij voor een institutioneel niet op de sector passend vakbondsbelang. Beveiligers, reizigers en Schiphol, laat u niets wijsmaken. De ontstane tekorten zien we in alle sectoren die uit de nulstand weer op volle sterkte moeten. Bij het uitbreken van corona was helaas alleen ruimte voor compensatie vaste arbeidskrachten. En voor corona wilde iedereen een goedkoop ticket voor in de lucht of op het festival.
Leon Vincken, Directeur VBe NL