Er moet meer openheid komen over calamiteiten in de zorg. Dat zegt de Inspectie voor de Gezondheidszorg, die hierover met verschillende partijen in gesprek gaat.
Zorgaanbieders moeten zelf informatie over calamiteiten openbaar maken en met elkaar delen, zegt de inspectie, die in dialoog gaat met verschillende partijen in de zorg over welke informatie naar buiten kan worden gebracht. Het eerste gesprek hierover met de ziekenhuis is al gevoerd.
‘Zelfkritische houding en openheid zijn belangrijke voorwaarden’
Het Uitgangspunt bij de gesprekken is gezond vertrouwen in de zorgaanbieder, zegt de inspectie. “We gaan er vanuit dat zorgaanbieders veilige en goede zorg willen geven. Een zelfkritische houding en openheid om van elkaars fouten te leren zijn hierin belangrijke voorwaarden. Om die reden vindt de inspectie het van belang dat de zorg – waar mogelijk – de informatie over calamiteiten zelf openbaar maakt en met elkaar deelt.”
Openheid is mogelijk door Wkkgz
De inspectie erkent dat er in de zorg de afgelopen tien jaar hard is gewerkt aan patiëntveiligheid en het herkennen van een calamiteit. De volgende stap is openheid en leren van calamiteiten. Meer openheid is mogelijk door de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz), die dit jaar in werking is getreden. Daarnaast ligt er ook een voorstel tot wijziging van de Gezondheidswet in de Tweede Kamer.
Nieuwe circulaire meldplicht calamiteiten in de zorg
De inspectie hoopt ook input te krijgen voor de nieuwe circulaire meldplicht bij calamiteiten in de zorg, die dit najaar wordt gepubliceerd. Deze moet meer duidelijkheid bieden aan zorgverleners over wanneer iets een calamiteit is en wanneer er bij de inspectie gemeld moet worden. (Bron: Gastvrije Zorg)
> Lees ook Zorginstelling Reinier de Graaf opent eigen trainingscentrum brandveiligheid