De huidige ontwikkeling van intelligente camera’s lijkt vooral gericht te zijn op meer functionaliteiten in minder behuizing. Hierdoor lijkt het voor de securitymanager of er steeds meer kan en dat zijn camerasysteem er beter door wordt. Maar niets is minder waar, want intelligente camera’s zijn en blijven slechts één ding doen en dat is het vertalen van kleuren* naar bits en bytes. De camera op zich is niet intelligent, de pre-programmed software in de camera of in het systeem doet het slimme(re) werk.
Ed Posthumus
Laten we beginnen met de positieve opbrengst van intelligente camera’s. Door de gebruikte software is het mogelijk om de belangen van de securitymanager – beschermen van objecten, goederen of personen – goed in te regelen met behulp van Natural Language Programming (NLP) en Artificial Intelligence (AI). Maar dan moeten de camera’s wel van goede kwaliteit zijn. Je kunt nu eenmaal niet van een camera van 10 euro verwachten, dat er 4K-beeld of beter aan opbrengst is.
Registreren van afwijkingen in vastgestelde patronen
Voorbijgangers, auto’s een dergelijke worden goed in beeld gebracht. De route en afwijkingen daarop worden vastgelegd, en het systeem regelt ‘zelf’ de opvolging. Afwijkingen van de vastgelegde patronen zouden kunnen betekenen dat er bijvoorbeeld een dry-run wordt gedaan of een verkenning. Maar daarbij dient wel te worden opgemerkt dat de interpretatie van het systeem de fout in kan gaan. Want wat als het een persoon is die gewoon loopt te slenteren en het gebouw zo mooi vindt dat hij het eens goed wil bekijken of er een foto van wil maken? Is dat meteen een verkenning en stuur je daar een beveiliger op af om hem aan te spreken? Dat kan leuke gevolgen hebben als die persoon de publiciteit zoekt. Je geeft dan als organisatie wel weg dat je een systeem hebt dat dit soort patronen registreert. Bovendien breng je daardoor (onbewust) de echte tegenstander in het voordeel.
Winkelcentra en ‘dedicated’ camera’s
Een andere uitvoering van intelligente camera’s is die waarbij bewegingspatronen worden omgezet in beoogd koopgedrag. Beoogd, want de camera registreert slechts het winkelend publiek en een scanner detecteert (meestal via de gsm) wie waar naartoe loopt, en hoe lang iemand voor een schap staat. Aan de hand daarvan volgt een aanbieding op maat middels een push-bericht, of indien de klant in het bestand staat, via een sms. Een andere optie is om op dat moment een commercial af te spelen, gericht op juist die groep voor een bepaald vak. Deze camera’s maken per definitie geen deel uit van het beveiligingssysteem, maar worden beheerd door de winkelorganisatie zelf.
>> LEES OOK: Toppers in cameratoezicht
Trajectcontrole
Een signaleringssysteem dat wij allemaal kennen, is het systeem van trajectcontroles. Dit signaleringssysteem werkt ook met intelligente camera’s, maar registreert niet alleen het voertuig aan de hand van het kenteken, maar ook de tijd die het voertuig er over heeft gedaan om van meetpunt A naar meetpunt B te gaan. De software berekent de snelheid en als die te hoog is, dan valt na enkele weken de beruchte envelop van het CJIB op de deurmat. Deze vorm van intelligente camerasystemen bestaat al jaren en wordt steeds beter door gebruik te maken van NLP en ANPR (Automated NumberPlate Recognition).
Multifunctionele camera’s: vraag en aanbod
Na een inventarisatieronde langs een aantal collega-securitymanagers in Nederland, waarbij ik ze heb gevraagd in hoeverre ze behoefte hebben aan multifunctionele camera’s, lijkt het erop dat hier niet veel vraag naar is. Het grootste deel van de securitymanagers zegt tevreden te zijn met hun huidige camera’s. Bij een eventuele vervanging zal eerder worden gekozen voor of alleen een intelligente camera als deze aan hun wensen kan worden aangepast, of voor een systeem dat op de achtergrond wat aan te passen is naar eigen wensen en inzicht. Een andere gehoorde verbeterslag zou zijn het vervangen van bepaalde camera’s door betere lichtsterkte of een FLIR-variant (Forward Looking InfraRed).
Niet alles wat intelligente camera’s kunnen mag ook
Simpelweg accepteren van het huidige aanbod lijkt er niet in te zitten, ook al wordt er van alles beloofd qua prestaties van de camera’s. Vraag is of je als securitymanager trouwens zit te wachten op problemen met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), want niet alles wat deze intelligente camera’s of systemen kunnen mag gelet op de huidige wet- en regelgeving. Ook al zijn de intelligente camera’s en de bijbehorende systemen in staat het te doen, je mag bijvoorbeeld niet profilen op ras, etniciteit of geslacht (denk hierbij aan wijk- of buurtgerichte acties), zonder daarvoor expliciete toestemming te hebben van de AP. Wat wel mag, is een overzicht genereren van bijvoorbeeld het aantal parkerende voertuigen versus het aantal mensen wat daadwerkelijk gebruikmaakt van een winkelcentrum. Maar het registreren van deze voorbijgangers en hen direct een (reclame) push-bericht sturen, is niet zonder meer toegestaan. Logischer zou zijn als de beveiligingsbranche eens om de tafel gaat met een aantal aanbieders en fabrikanten om hiervoor een standaard vast te stellen.
Intelligente camera’s voor binnenshuis
Een andere, meer voor huis-, tuin-, en keukengebruik, uitvoering van de intelligente camera is die waarbij ook rook en brand gedetecteerd kan worden. Op zich een mooie combinatie (de camera is weggewerkt in een rook- of brandmelder), maar de vraag is of het resultaat qua effectiviteit hetzelfde oplevert als een ‘dedicated’ camera. Daarbij zit de beperking in waar de prioritering naar uitgaat: brand, beweging of geluid. En hoe de doormelding verder gaat, want alleen piepen bij brand en het opnemen van de beelden heeft geen enkele meerwaarde.
Professionele systemen waar beeld en geluid tegelijk worden opgenomen en verwerkt, worden bijvoorbeeld al gebruikt bij proefopstellingen in een aantal steden. Hierbij wordt gekeken naar samenscholing al dan niet met geweld als gevolg. Maar deze systemen zijn niet geïntegreerd in één camera, maar separaat aangebracht op een mast.
Chinese taferelen ongewenst
Een andere vraag is of de burger zit te wachten op Chinese taferelen, waarbij gedrag, geluid en gewoontes worden vastgelegd door derden en mogelijk bewust worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Waar de data opgeslagen wordt en hoe dit gedaan wordt, is immers de vraag. Laat staan wie er allemaal bij zou kunnen.
Ethisch vraagstuk
Een ethisch vraagstuk voor de houder van dit camerasysteem zou zijn, wat hij moet doen indien er sprake is van bewust crimineel handelen. Moet dit gemeld worden aan de politie? Of wat moet de operator doen indien hij iets waarneemt wat buiten zijn werkgebied ligt, maar toch (mogelijk) strafbaar kan zijn. De doelstelling van het systeem is namelijk niet opsporing, maar commercieel.
Beslissingsbevoegdheid geven aan intelligente camera?
Andere vraag binnen deze context is of een securitymanager de intelligente camera’s ook een vorm van beslissingsbevoegdheid wil toekennen? Stel, er komt een voertuig aan de poort van een bedrijf en het kenteken komt voor in de bedrijfsdatabase. Mag het systeem dan, op basis van de bestaande intelligentie, zonder meer toegang verlenen? Of er meldt zich een persoon en die toont aan de kaartlezer een identiteitsbewijs met daarop een foto die niet overeenkomt met het camerabeeld. Mag het systeem dan een melding doen aan de lokale politie dat er een probleem is? Dit alles dient eerst vastgelegd te worden in een protocol binnen de organisatie en, niet verplicht maar wel geadviseerd, in samenspraak met de politie en de AP.
Wet- en regelgeving
Ten slotte, de ontwikkeling en de techniek van AI, NLP en robotics is al lang uit de kinderschoenen. Maar deze is nog niet zover dat het ‘zo maar’ overal ingezet kan en mag worden. Dit is niet alleen afhankelijk van nationale wet- en regelgeving, maar ook op een hoger niveau.
Conclusie
Securitymanagers zitten niet echt te wachten op deze generatie intelligente camera’s, maar zien meer in een zeer geavanceerd systeem erachter. Of echt intelligente camera’s ooit deel uit gaan maken van bestaande cctv-omgevingen is wel aan te nemen, alleen de toepassingen zullen anders zijn.
Ed Posthumus werkt bij PSC Advies
* Kleuren heeft een verklaring nodig. Door gebruik te maken van AI (Artificial Intelligence) gekoppeld aan NLP (Natural Language Programming) ziet de camera vlakken in een bepaalde kleur. Deze kleur kan zijn een rand rondom een object of een vlak in een bepaalde kleur zoals een muur, wand of bomenrij. Door hiervoor een algoritme te schrijven in NLP, zal het systeem een opdracht uitvoeren, indien er bijvoorbeeld een waarde (kleur) verandert of verplaatst, of er zich een object manifesteert.
– Civis Sollicitus: Diep lerende camera’s
– Kritische kanttekeningen bij cameratoezicht
– Warmtebeeldcamera om (corona)koorts te meten?
Volg Security Management op LinkedIn