De Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding roept samen met coördinatoren en speciaal gezanten uit andere landen op tot het verwijderen van antisemitische content op sociale mediaplatforms. ‘De cijfers zijn schokkend en het aantal incidenten neemt steeds verder toe. Sociale mediabedrijven moeten nu in actie komen.’
Uit een rapport van de European Union Agency for Fundamental Rights (FRA) uit 2024 blijkt dat maar liefst 90% van de Joden online antisemitische content is tegengekomen in het voorgaande jaar. Hiernaast kwam 55% van hen online in aanraking met het aanzetten tot geweld. De antisemitismebestrijders richten zich met hun brandbrief daarom tot de bedrijven achter ’s werelds grootste sociale mediabedrijven: Meta (Instagram, Facebook en Threads), ByteDance (TikTok), YouTube LLC (YouTube) en X Corp. (X).
> LEES OOK: Discriminatiemeldingen gestegen in 2024. Meldingen van antisemitisme blijft hoog
Schokkende cijfers
”Deze bedrijven moeten zich realiseren dat online antisemitisme consequenties heeft in de offline wereld en kan leiden tot discriminatie en geweld tegen Joden,’ zegt Eddo Verdoner, Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding (NCAB) en initiatiefnemer van de brandbrief. ‘De cijfers zijn schokkend en het aantal incidenten neemt steeds verder toe. Sociale mediabedrijven moeten nu in actie komen.’
Voorgestelde maatregelen
In de brandbrief identificeren de nationaal coördinatoren en speciaal gezanten diverse risico’s, zoals de werking van algoritmes, die steeds extremere antisemitische content op de tijdlijnen van gebruikers plaatsen. Ook de gevaren van AI-systemen die zich baseren op bestaande antisemitische vooroordelen en deze daardoor versterken, de zogeheten ‘confirmation bias’, komen aan bod. Ze roepen daarom op tot onder andere het aanstellen van voldoende experts die antisemitische content kunnen beoordelen, tot strengere contentmoderatie op sociale media en meer transparantie over bijvoorbeeld de mate waarin antisemitisme op de platforms voorkomt.
Verdoner roept op tot daadkrachtige actie: ”Sociale mediabedrijven hebben dus nog grote stappen te zetten. Wij roepen hen met klem op ervoor te zorgen dat er geen plek voor antisemitisme is op hun platforms.’
Bron: Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding
Volg Security Management op LinkedIn