Een nieuw onderzoek van bureau Stemmingmakers – dat onderdeel is van Scholieren.com – onthult verrassende inzichten in de online ervaringen van middelbare scholieren. Wat blijkt? Hoewel jongeren zich zelfverzekerd voelen over hun online vaardigheden, zijn ze toch vaak het slachtoffer van online oplichting. Hoe goed beschermen ze zichzelf echt online?
Het onderzoek ‘Online oplichting en jongeren: een inkijk in hun ervaringen’ dat in opdracht van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) is gedaan, biedt een inzicht in hoe jongeren omgaan met online dreigingen zoals aankoopfraude, phishing en hacking. Het onderzoek werd verspreid onder middelbare scholieren via een jongerenpanel en een oproep op Scholieren.com. Ruim 600 jongeren tussen de 12 en 18 jaar namen deel aan het onderzoek. Het CCV en Scholieren.com trekken al jaren samen op in de strijd tegen online fraude in deze leeftijdsgroep.
> LEES OOK: Internet Politie gaat de strijd aan tegen online oplichting met Fraude Scanner
Belangrijkste bevindingen
Uit het onderzoek blijkt dat 36% van de ondervraagde scholieren aangeeft ooit te zijn opgelicht. Dit is een zeer lichte stijging ten opzichte van 2017, toen 35% van de scholieren aangaf slachtoffer te zijn geweest van online oplichting. Opvallend is dat jongens vaker aangeven te zijn opgelicht dan meisjes, terwijl meisjes vaker twijfelen of hun ervaring daadwerkelijk als oplichting kan worden aangemerkt.
Wanneer er wordt gevraagd naar de specifieke vormen van oplichting, blijkt dat aankoopfraude via webshops en tweedehands marktplaatsen naar eigen zeggen het meest voorkomt. Jongeren bestelden vaak iets online dat vervolgens niet werd geleverd. Daarnaast noemen veel jongeren het hacken van hun e-mail of socialmedia-accounts als een vorm van oplichting die voorkomt.
Houding ten opzichte van online oplichting
Nieuw in dit onderzoek is de aandacht voor de houding van jongeren ten opzichte van online oplichting. Bijna de helft van de scholieren vindt dat het slachtoffer worden van online oplichting niet hun eigen schuld is (46%) en nog eens 41% staat hier neutraal in. Toch zou een aanzienlijke groep van 41% zich schamen als ze slachtoffer worden. Voor anderen lijken scholieren milder te zijn, want zeggen dat slachtoffer worden van online oplichters ‘je eigen schuld is’ gaat de meesten toch te ver.
> LEES OOK: Overheid start met campagne tegen online criminaliteit ‘Laat je niet interneppen’
Beschermingsmaatregelen van jongeren
Op het gebied van preventie blijkt dat jongeren verschillende maatregelen nemen om zichzelf te beschermen tegen online oplichting. Zo geeft 77% aan altijd de reviews van een webshop te controleren, en deelt 74% nooit zomaar bankgegevens. Ook het vragen om hulp aan ouders is een veelgebruikte maatregel (53%). Minder genomen maatregelen zijn het instellen van tweestapsverificatie (47%) en het gebruik van verschillende wachtwoorden voor verschillende accounts (28%).
Opvallend is dat, hoewel scholieren zichzelf over het algemeen goed vinden in het herkennen van verdachte online situaties (bijna 60%), ze het instellen van verschillende wachtwoorden voor hun accounts te veel moeite vinden. Deze bevinding benadrukt het belang van gebruiksvriendelijke veiligheidsmaatregelen die jongeren kunnen helpen om zich beter te beschermen tegen online dreigingen.
> LEES OOK: Eén op de vijf mensen klikt op links in AI-gegenereerde phishing-mails
Conclusie
Het onderzoek laat zien dat nog steeds veel jongeren te maken krijgen met online oplichting. Hoewel zij zichzelf goed in staat achten om online risico’s te herkennen, blijft de realiteit dat een aanzienlijk deel van hen toch slachtoffer wordt. De bevindingen spelen een belangrijke rol in het ontwikkelen van nieuwe preventiecampagnes om jongeren beter te wapenen tegen de risico’s van het digitale tijdperk. Het is duidelijk dat er nog werk aan de winkel is om jongeren weerbaarder te maken in de online wereld.
Bron: hetccv.nl
Volg Security Management op LinkedIn