Vrijwel alle Nederlanders weten inmiddels dat er nieuwe privacyregels zijn. Maar welke rechten ze precies hebben gekregen, dat weten er veel minder. En nóg minder mensen zijn van plan iets met die nieuwe rechten te doen.
Uit een onderzoek van accountantskantoor KPMG blijkt dat 98 procent van de Nederlanders op de hoogte is van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Die is eind mei ingegaan. In maart, voor de invoering van de richtlijn, wist meer dan 80 procent juist niet dat er nieuwe regels op komst waren.
> Lees ook Wat betekent de AVG voor de security manager?
Recht om persoonsgegevens te verwijderen wordt nauwelijks ingeroepen
Maar van de mensen die nu “met overtuiging” zeggen te weten dat de regels bestaan, weten ongeveer twee op de drie niet welke nieuwe rechten ze eigenlijk hebben gekregen. En minder dan de helft is van plan om organisaties en bedrijven te vragen om hun persoonsgegevens weg te halen.
> Lees ook De AVG in 7 vragen en 7 stappen voor beveiligingsbedrijven
Een op de vijf surf incognito
De meeste ondervraagden zeggen dat ze privacy heel belangrijk vinden, maar minder dan de helft verwijdert cookies of controleert wat voor persoonlijke informatie ze op sociale media delen. Slechts één op de vijf surft incognito.
Facebook en Twitter moeten vaakst persoonlijke data verwijderen
Een andere uitkomst uit het KPMG-onderzoek: “Burgers die wel gebruik maken van hun nieuwe rechten richten hun pijlen met name op de overheid en zorgaanbieders om persoonsgegevens te kunnen inzien. Als het gaat om het laten verwijderen van persoonlijke data voeren bedrijven als Facebook en Twitter de ranglijst aan.”