Het gebruik van kentekencamera’s voor toegangscontrole heeft een behoorlijke vlucht genomen. Dat is niet zo vreemd. Moderne ANPR-sensorsystemen zijn compact, snel, betaalbaar en vele malen nauwkeuriger dan eerdere versies. Ze verhogen de veiligheid en bieden gemak, zowel voor de beheerder als voor de bestuurder. Bovendien gaan de ontwikkelingen steeds verder. Walter Verbruggen, ANPR-specialist bij AVUTEC, is enthousiast over de mogelijkheden.
Marsha van der Westen
Kentekenherkenningssystemen worden in de cloud, on the edge en server-gebaseerd aangeboden. Afhankelijk van het project is er voor elk van deze oplossingen iets te zeggen. Verbruggen: “In de markt is een duidelijke verschuiving naar kentekenherkenning on the edge zichtbaar, mogelijk gemaakt door de beschikbaarheid van krachtige embedded processoren en serverfuncties in de sensor zelf. Hier wordt dan ook de focus op gericht.”
Lees ook: Je camera als computer
Bij de toegangscontrole fungeert een kentekencamera als een afstandspaslezer voor het kenteken, die het intoetsen van codes, het scannen van passen of het gebruik van een afstandsbediening vervangt. Dat maakt de toegangsverlening contactloos, snel en veilig. Met de huidige technologische ontwikkelingen biedt een moderne kentekencamera naast kentekenherkenning een breed scala aan aanvullende functionaliteiten.
Verbruggen legt uit: “Doordat moderne toegangscontrolesystemen meer en geavanceerdere functies kunnen vervullen en met de slimme internet of things- kentekensensoren in verbinding staan, kan het toegangscontrolebeleid vrijwel onbeperkt aan de wensen van de eindgebruikers tegemoet komen. Of het nu gaat om het weren van illegale parkeerders, het automatiseren van de toegang tot een logistiek centrum, het beheer van een gemeenschappelijke parkeerplaats of de implementatie van een multi-tenant parkeersysteem voor een bedrijfsverzamelgebouw, geavanceerde kentekenherkenning staat er aan de basis van.”
Huidige Kentekencamera
Waar vroeger een systeem bestond uit een camera, een verlichtingsunit, een losse voeding én een extra server, kan nu al het rekenwerk in de kentekencamera zelf uitgevoerd worden. Ook de led-verlichting of de flitser is ingebouwd. Een PoE+- gevoede ethernetaansluiting volstaat om de camera van stroom en internet te voorzien. De laatste technologische ontwikkelingen doen daar nog een schepje bovenop en maken de weg vrij om meerdere beeldanalyseroutines tegelijkertijd op één camera te draaien.
Het resultaat is een ANPR-camera die kentekenherkenning combineert met bijvoorbeeld voertuig- en objectdetectie, waardoor deze ook het verkeersaanbod kan classificeren en tellen. Omdat de beeldanalyse aan boord geschiedt en alleen herkenningsresultaten als meta-data verstuurd worden, heeft de camera maar weinig netwerkbandbreedte nodig. Bovendien blijft het systeem operationeel en loopt de herkenning gewoon door, zelfs wanneer de ethernetverbinding tijdelijk verbroken is.
Kentekenherkenning en voertuigdetectie gaan gelijk op
Verbruggen: “Wij volgen de technologische hardware-ontwikkelingen op de voet om onze klanten de meest geavanceerde en multifunctionele producten te kunnen bieden. Onze nieuwe productlijn, de Gatekeeper X-Series, is zo krachtig dat kentekenherkenning en voertuigdetectie er parallel op draaien. Tegelijkertijd worden herkenningsresultaten doorgezet naar externe SQL-databases, REST-webservices of geüpload via FTP. De sensor biedt ook een Wiegand-interface, bepaalt de rijrichting van het voertuig en koppelt gelijktijdig informatie naar de RDW of de VbV voor actuele informatie over het voertuig en eventuele diefstal ervan. De rule engine formuleert alarmmeldingen en notificaties op basis van vooraf bepaalde condities. Allemaal binnen één enkele, slimme en flexibele camera, die met de komst van de Module-X-reeks nu ook ingebouwd kan worden.”
Spitsuur voor de poort
Door de toepassing van deep learning- en computer vision-technieken zijn de nauwkeurigheid, de tolerantie en de snelheid van kentekenherkenning drastisch toegenomen. Nauwkeurigheid klinkt logisch, snelheid lijkt minder van belang bij toegangscontrole.
Toch is voor vele, meer kritische toepassingen juist die herkenningssnelheid cruciaal voor een goed en nauwkeurig functionerende toegangsoplossing. Als het spitsuur is voor de poort, bepaalt de herkenningssnelheid de frequentie waarmee de slagboom wordt geopend, waarmee filevorming wordt voorkomen. Daarbij komt ook dat kentekens tijdens het filerijden soms maar kort zichtbaar zijn.
Op het moment dat de voorste auto gaat rijden, is de kentekenplaat van de daarop volgende auto maar heel kort in beeld. Dan is een betrouwbare en ook snelle kentekenherkenning in dat korte moment van groot belang.
Verbruggen legt uit: “De verhoogde snelheid maakt dat de richting en beweging van de kentekenplaat (dus het voertuig) nauwkeuriger en betrouwbaarder kunnen worden bepaald. Ideaal voor een parkeergelegenheid waar één enkele rijbaan zowel voor in- als uitrijden wordt gebruikt. Hiermee wordt voorkomen dat de slagboom bij het uitrijden voor een tweede keer nodeloos opengaat. Daarnaast wordt de rijrichting van het voertuig gebruikt voor het bepalen van het aantal voertuigen op de parkeerplaats, dus de bezettingsgraad. Door de nauwkeurigheid van kentekenherkenning en betalingen in de cloud is pinnen met je kentekenplaat al praktisch mogelijk. Zo zouden ook EV-Charging-parkeerplaatsen efficiënter kunnen worden benut en wachtrijen voor de kassa veel sneller worden weggewerkt.”
Voor toegangscontrole is systeemintegratie het sleutelwoord
Integratie van alle mogelijke systemen
“Voor toegangscontrole is systeemintegratie het sleutelwoord. Onze producten zijn ontworpen om integratie met alle mogelijke systemen te faciliteren. Meerdere systemen en communicatieprotocollen kunnen gelijktijdig worden gecombineerd om gegevens uit te wisselen. Denk hierbij aan de koppeling met een hotelreserveringssysteem, een toegangscontrolesysteem en een cloud-based blacklist”, aldus Verbruggen.
De doorontwikkeling van geavanceerde producten als multifunctionele AI-camera’s en toegangscontrolesystemen, vergemakkelijken de integratie van intelligentie in transport-, parkeer- en toegangscontrole-oplossingen. Systemen bestaan uit minder onderdelen en elk individueel onderdeel heeft een bredere functionaliteit. Met andere woorden: er zijn minder apparaten nodig om hetzelfde en vaak zelfs meer te kunnen bereiken.
Koppeling van kenteken met kassasysteem in Carwash-branche
Binnen de carwash-branche wordt een kenteken als unieke identificatie gebruikt om abonnementen of acties aan te kunnen bieden. De koppeling van het kenteken met het kassasysteem, de database met abonnementhouders, de wasinstallatie en het loyalty-systeem automatiseren het wasproces en bieden ultiem gemak aan abonnementhouders en andere bezoekers van de wasstraat.
Verbruggen: “In de securitybranche zorgt de toegenomen nauwkeurigheid voor betekenisvolle alarmmeldingen, die centralisten in alarmcentrales ondersteunen in hun dagelijkse werk. Het instellen van triggers op specifieke events maakt een gedetailleerd alarmeringssysteem mogelijk. Het bookmarken of labelen van video-opnames met de herkenningsresultaten en voertuiggegevens, maakt het terugzoeken van incidenten efficiënt en snel.”
Lees ook: 6 technologietrends in de beveiliging
Recreatiepark De Veense Put
In samenwerking met AVUTEC en HS-PAS Parking Access Security worden de mogelijkheden van de integratie van kentekenherkenning met een geavanceerd functierijk beheerplatform in praktijk gebracht. Bijvoorbeeld in de toegangsverlening van auto’s tot recreatiepark De Veense Put. Het recreatiepark ligt op een bijzondere plek. De woningen liggen op een landtong, waardoor elke bewoner een uniek uitzicht heeft op het water. Om het verkeer te reguleren, is het park afgesloten door slagbomen.
Gijsbert Honcoop van HS-PAS licht toe: “Wij beheren al twintig jaar de toegangscontrole voor dit speciale recreatiepark. Onlangs hebben we de toegangscontrole uitgebreid met ons parkeer- en terreinbeheersysteem en kentekencamera’s. De kentekens worden centraal of decentraal beheerd, de poort opent contactloos voor auto’s met het juiste kenteken. Het systeem van toegangspasjes kan moeiteloos naast kentekenherkenning blijven bestaan, wat de overgang vergemakkelijkt.”
Centraal beheer van kentekens
Op De Veense Put is gekozen voor een centraal beheer van de lijst met toegestane kentekens. Het platform biedt daarbij ook de mogelijkheid om als individu op een recreatiepark of een VvE zelf je eigen kentekens te beheren met behulp van een app. Makkelijk als je een gast wilt aanmelden of als je je parkeerplaats gedurende jouw afwezigheid wilt verhuren aan een nabij gelegen bedrijf of bewoner uit de buurt.
Binnen het platform is het ook mogelijk om betalingen te doen, gekoppeld aan een kenteken. Een parkeerplek reserveer en betaal je online. Bij aankomst herkent de kentekencamera het kenteken, zodat de slagboom bij aankomst en vertrek vanzelf opengaat. Een goed voorbeeld van een multifunctionele integratie is te vinden bij het terreinbeheer van distributiecentra. Bij de inrit wijst een matrixbord, nadat het kenteken van de vrachtwagen is gelezen, de chauffeur naar het juiste docking-station. Het personeel wordt ondertussen via een app of een mail op de hoogte gesteld van zijn komst.
Honcoop: “Wij zien in de combinatie van kentekenherkenning met ons beheerplatform duizend-en-één mogelijkheden. Het systeem is gebruiksvriendelijk voor zowel de eindgebruiker als de beheerder. Het platform biedt uitkomst voor zowel eenvoudige als complexe oplossingen. Met de komst van betaalbare, multifunctionele slimme camera’s kan naast kentekenherkenning ook voertuigdetectie en objectherkenning een impuls geven aan verdere oplossingen.”
Comfort en veiligheid
Technisch is er steeds meer mogelijk, zeker nu er veel meer herkend kan worden in het beeld. Verder is het draagvlak voor de integratie van technologie in de samenleving groter geworden, vooral wanneer deze het comfort en de veiligheid verhogen.
Eindgebruikers waarderen het extra comfort en de veiligheid die de technologie nu biedt, maar beheerders verwachten wel een goed geïntegreerd en soepel werkend systeem dat hen ontzorgt.
Om te kunnen voldoen aan al die verwachtingen, is een uitdaging voor iedere installateur.
Gelukkig voor hem zijn er goed ontworpen en robuuste producten, die op elkaar afgestemd zijn en uitgebreide, degelijke integratiemogelijkheden bieden. Met deze systemen kan de eindgebruiker rekenen op een soepele werking. Daarbij is de integratie, de installatie en het onderhoud voor installerende partijen een haalbaar en dankbaar project.
Marsha van der Westen is werkzaam op de afdeling marketing van AVUTEC (Breda). Zij schreef dit artikel in samenwerking met HS-PAS.
Voor meer informatie:
- https://avutec.com/anpr-access-control
- https://www.hs-pas.nl
- https://anpr-projects.com
- https://cortexdetect.com
- AVUTEC – Computer Vision Systems & Sensors: de Nederlandse fabrikant van AI-camerasensoren. Contactpersoon: Walter Verbruggen (w.verbruggen@avutec.com)
- HS-PAS – Parking Access Security: distributeur van geïntegreerde parkeer- en toegangscontrole-oplossingen. Contactpersoon: Gijsbert Honcoop (g.honcoop@hs-pas.nl)
- Vereniging De Veense Put (VVP): recreatiepark langs de Afgedamde Maas te Veen
- X-series: portfolio van AI/ANPR-camera’s, geschikt voor herkenning van kentekens tussen 2 tot 25 meter afstand (https://avutec.com/x-series)
– Wat zijn de laatste trends in camerabewaking?
– Cameratoezicht in de Rotterdamse haven
– Kritische kanttekeningen bij cameratoezicht
Volg Security Management op LinkedIn