80 procent van de Nederlanders drinkt regelmatig koffie. Meer dan de helft van de medewerkers geeft aan dat koffie zorgt voor sociale interactie op de werkvloer. Van de millenials ziet zelfs twee derde de koffiehoek als sociale plek. Koffie blijkt dus van essentieel belang voor een goede sfeer. Toch bepaalt de smaak nog altijd de tevredenheid over koffie. 80 procent van de medewerkers vindt smaak het belangrijkst voor de kwaliteitsbeleving.
Nescafé onderzoekt elk jaar koffietrends. Uit de Nescafé Koffiemonitor van 2017 blijkt dat het belang van koffie op de werkvloer toeneemt. Door de digitalisering en de opkomst van flexibele werkplekken stijgt de behoefte aan menselijk contact, en daarin speelt koffie een belangrijke rol.
Bent u niet alleen werkgever, maar ook opdrachtgever van een beveiligingsbedrijf, dan voorziet u ook beveiligingsmedewerkers van koffie. Werkgevers dragen daardoor bij aan sociaal contact tussen de eigen medewerkers en beveiligers. Dit komt de onderlinge waardering ten goede.
80 procent van de medewerkers vindt smaak het belangrijkst voor de kwaliteitsbeleving
Koffie verbindt
46 procent van de medewerkers vindt een sfeervolle koffiehoek op het werk onmisbaar. 59 procent van de medewerkers haalt ook altijd koffie voor collega’s en 61 procent spreekt op weg van of naar de koffiemachine graag collega’s. Koffie is dan ook essentieel voor contact tussen collega’s.
“Uit onderzoeken blijkt dat betrokken medewerkers beter presteren. Koffie faciliteert deze verbinding tussen collega’s”, aldus Laurent Willaerts, directeur Nestlé Professional. ”Een aantrekkelijke koffiehoek biedt ruimte voor informeel samenkomen. Dat is een meerwaarde.”
Kwaliteit blijft belangrijkst
Toch bepaalt smaak voor 80 procent de mate van tevredenheid over de koffie. Zelf de sterkte van de koffie bepalen, vindt 85 procent van de medewerkers belangrijk. Kwaliteit is dus een blijvende meetlat.
“Mensen drinken steeds betere koffie. Deze trend zien wij thuis en in de horeca. En ook op de werkvloer willen mensen steeds sterkere koffie, die rijk is qua smaak. Onze koffieblends gemaakt met de beste Arabica- en Robustabonen spelen hierop in. Dankzij het gebruik van fijngemalen koffiebonen ontstaat een vollere koffiesmaak en een rijker aroma”, aldus Willaerts.
Variatie en keuze blijken belangrijk voor de tevredenheid over koffie op de werkvloer
Koffievariaties beïnvloeden sociale aspect van koffie
Verrassend genoeg blijkt uit de NESCAFÉ Koffiemonitor 2017 dat variaties in koffie invloed hebben op de sociale interactie tussen collega’s. Als er alleen zwarte koffie wordt aangeboden, haalt 48 procent van de respondenten koffie voor elkaar. Zijn er drie variaties koffie, dan haalt 54 procent koffie voor collega’s. En bij meer dan drie variaties, loopt zelfs 66 procent van de medewerkers voor elkaar naar de koffiemachine.
Variatie en keuze blijken dan ook belangrijk voor de tevredenheid over koffie op de werkvloer. 56 procent van de medewerkers wenst espresso, cappuccino of latte op kantoor.
Over het onderzoek
Elk jaar vraagt Nestlé Professional aan PanelWizard om de Koffiemonitor uit te voeren. Het is een onlineonderzoek onder Nederlandse medewerkers. Het onderzoek gaat in op hun mening en rituelen rond koffie op het werk. Dit onderzoek is uitgevoerd in september 2016 onder circa 550 respondenten.
Over Nestlé Professional
Nestlé Professional voorziet in warme dranken voor de professionele markt en is onder meer actief in de kantoren-, zorg-, en instellingenmarkt. Met NESCAFÉ biedt Nestlé Professional een totaalconcept van kwalitatieve ingrediënten, snelle koffiemachines, optimale service en een wereldwijd vertrouwd merk. Eerder introduceerde Nestlé Professional innoverende oplossingen zoals de Nescafé microgrinds koffielijn.
<<Deze tekst is aangeleverd door Nestlé>>
Benut u uw koffievoorziening optimaal?
Medewerkers vinden de kwaliteit van koffie belangrijker dan de lunch, een bedrijfsuitje of een computer van de zaak. Tweederde van de ondervraagden zegt zelfs dat ze zonder goede koffie het werk niet goed kunnen uitvoeren.
Benut u uw koffievoorziening optimaal? Download nu de gratis whitepaper: 7 factoren die van uw koffievoorziening een succes maken