KPN stopt per 31 december 2014 de diensten DigiAccess en Dedicated Access. Dat schrijft het bedrijf in een officieel statement. Deze diensten worden met name toegepast voor inbraak- en brandalarmsystemen, en heel beperkt ten behoeve van telemetrie, geld- en betaalautomaten.
KPN stopt met deze diensten, omdat de techniek achter de diensten (X.25 protocol) sterk verouderd is. Inmiddels zijn vele toekomstvaste en goedkopere oplossingen op de markt beschikbaar die een functioneel gelijkwaardig alternatief bieden.
In 2010 heeft KPN aangekondigd deze dienstverlening te beëindigen. Ook heeft KPN vanaf 2010 aangekondigd per 1 juli 2014 niet meer in staat te zijn om de service en kwaliteit conform de normen uit de dienstbeschrijvingen van DigiAccess en Dedicated Access te blijven garanderen. Mocht na 1 juli een storing optreden, dan zal KPN zijn uiterste best doen om de problemen te verhelpen, maar geen garanties kunnen geven ten aanzien van hersteltijden. In sommige gevallen kan het mogelijk zijn dat een storing niet meer op te lossen is.
Bij toepassing van deze diensten in een alarmsysteem kan dit voor uitval van de alarmverbinding naar een alarmcentrale zorgen. Hierdoor wordt bij een inbraak mogelijk geen opvolging ondernomen. Dit is een ongewenste situatie.
KPN vraagt betrokken marktpartijen (met name alarmcentrales en alarminstallateurs) om alle betrokken gebruikers hierop te attenderen, en te adviseren tijdig over te stappen naar een alternatief.
KPN zal gebruikers komende maanden blijven informeren over de beëindiging van DigiAccess en Dedicated Access. Wij vragen de betrokken marktpartijen om KPN hierbij te helpen, zodat alle gebruikers tijdig over een alternatief beschikken en daarmee ook na 31 december 2014 over een goed werkend alarmsysteem beschikken.