Het WTC The Hague vormde op 2 en 3 september het decor voor de KvK Hackathon. Maar liefst 46 teams met ruim 200 deelnemers gingen tijdens deze 24-uur durende hackathon de uitdaging aan om innovatieve oplossingen te vinden voor uitdagingen gericht op smart shopping (Binnenstad Den Haag), cyberveiligheid ( The Hague Security Delta), sierteelt ( Royal FloraHolland) en gezondheid (Zilveren Kruis). Uiteindelijk vielen twaalf teams in de prijzen en werden er drie winnaars gekozen per challenge. Het CBS, Young Creators, Dataprovider, Expereans, Google en de uitdagers stelden hun databronnen open tijdens de hackathon.
Fotograaf: Miranda Vijfvinkel
Michael Lek, één van de drie teamleden van Get On is erg enthousiast: ”Dit was mijn eerste hackathon! Er waren goede faciliteiten, de sfeer was goed en de adrenaline van het winnen geeft me nu weer nieuwe energie. Behalve goede challenges van mooie partners waren er prima datasets om mee te stoeien. De volgende keer zijn we er zeker weer bij!”
Bevorderen innovatie
Claudia Zuiderwijk van de Kamer van Koophandel is enthousiast over de KvK Hackathon die voor het eerst door de KvK zelf is georganiseerd: “Voor de KvK is het organiseren van een Hackathon een van de nieuwe manieren om innovatie te bevorderen in Nederland en in de regio. We hebben de afgelopen 24 uur in levende lijve meegemaakt hoe op bestaande problemen van ondernemers en de samenleving, middels gebruik van onze data en van data van partners als Zilveren Kruis en Gemeente Den Haag en anderen, prachtige oplossingen zijn gecreëerd. Deze hackathon is het begin van een serie soortgelijke hackathons in de regio. De hackers hebben aangeven dat dit event enorm aansprak, zij zich goed gefaciliteerd voelden en hier de toegang vonden tot hun eerste klanten.“
‘Right on the spot’
Ook de partners die de challenges hebben voorgelegd kijken positief terug op de Hackathon. Maarten Hillenaar van Smart The Hague, gemeente Den Haag: “De winnaar van onze challenge heeft onze vraag right on the spot te pakken gehad. Zijn oplossing helpt straks de Haagse winkelier om de stad online te maken. Een mooie uitkomst.”
Winnaars
Challenge Smart shopping: Winnaar Get On
Hoe meet en verbeter je de vindbaarheid van winkels online? Deze tool helpt ondernemers om inzicht te krijgen in hun online presence, verbeteringen aan te brengen en inzicht te krijgen in de online presence ten opzichte van andere winkels in de stad.
Challenge sierteelt: Winnaar Bad Ducks
Deze ‘gentlemen’s’ app geeft een signaal op belangrijke dagen waarop een cadeau voor iemand gewenst is. Directe verbinding met de dichtstbijzijnde bloemist zorgt dat men nooit meer te laat is met het bestellen van een bloemetje.
Challenge gezondheid: Winnaar Liv Up
Dit team bedacht een plant met de naam ‘Johnny’ die via een directe connectie met de medewerkers laat zien hoe gezond de medewerker is, doordat dit direct van de plant is af te lezen. De plant krijgt minder licht en water als een medewerker ongelukkig is. Alleen bij regelmatig opstaan krijgt de plant water en/of licht. Een gezonde plant betekent een gezonde medewerker.
Challenge Cyberveiligheid: Winnaar Fishermen Friends
Dit team creëert een database die laat zien welke e-mail daadwerkelijke phishingmail is en verstuurt een alert via twitter indien dit het geval is. De tool brengt daarnaast alle medewerkers op de hoogte van de risico’s.
Voor meer informatie: www.kvkhack.nl