Bellen met 112? Dan kan de meldkamer nu nog sneller de hulp naar de juiste plaats sturen, dankzij een voor Nederland nieuwe techniek die Advanced Mobile Location (AML) heet. Centralisten van de meldkamers kunnen nog tijdens een 112-gesprek zien waar 112-bellers die gebruik maken van een mobiele Androidtelefoon zich bevinden.
Als iemand het alarmnummer 112 belt, kan de centralist voortaan aan de andere kant van de lijn al tijdens het gesprek zien waar de beller is. Dat kan ervoor zorgen dat politie, ambulance of brandweer sneller ter plekke is.
Technologie werkt op Android telefoons en straks ook op iPhones
Advanced Mobile Location, heet de technologie. Die werkt sinds 12 maart op telefoons met besturingssysteem Android. Later dit jaar herkent het systeem ook de locatie van iPhones.
Ook zichtbaar als locatievoorziening uit staat
AML werkt alleen tijdens het telefoongesprek met 112, benadrukt de politie. Na het gesprek schakelt de techniek zichzelf uit. En ook als iemand de locatievoorzieningen van de telefoon uit heeft staan, kan de alarmcentrale zien waar hij of zij is. Voor het systeem is het wel nodig dat de telefoon bereik heeft, dus op open zee werkt het mogelijk niet overal.
> Leestip: Meldkamer van de toekomst: wat staat ons te wachten?
Belangrijk als elke seconde telt
AML is een belangrijke aanwinst voor de centralist beaamt Jan van Loosbroek, hoofd Landelijke Meldkamer Samenwerking: ‘De vraag ‘Waar bent u?’ is in sommige gevallen, onder druk van de situatie die de beller meemaakt, een lastige vraag. Soms weten mensen in nood het even niet meer of is de precieze locatie niet makkelijk te beschrijven. Bijvoorbeeld in een uitgestrekt bos of duingebied. AML kan de meldkamer dan een nauwkeurig antwoord op die vraag bieden en dat kan het verschil maken, zeker als elke seconde telt!’
Lees ook
> iCentrale: slim combineren en integreren
> 112 op piekmoment niet goed genoeg bereikbaar