Om een succes te maken van innovaties zoals Kunstmatige Intelligentie en Data Science is een multidisciplinaire samenwerking tussen bedrijven en universiteiten onmisbaar.
Of het nu gaat om security, HR of gezondheidszorg: digitale transformatie kunnen we niet volledig in handen leggen van IT-mensen. Het gaat bij deze innovaties namelijk bij uitstek om multidisciplinaire projecten die naast kennis van de technologie ook inhoudskennis van het toepassingsdomein vereisen. Het Nederlandse bedrijfsleven heeft daarom business translators nodig: mensen die de brug weten te slaan tussen de technici en de business.
Het nut van business translators
Denk eens aan een algoritme dat MRI-scans van patiënten in een ziekenhuis automatisch analyseert. Als informatici daar de inhoudsdeskundigen – zoals radiologen – niet tijdig bij betrekken, is de kans groot dat het systeem niet goed werkt en daarnaast niet door de eindgebruikers wordt geaccepteerd. Business translators zijn als geen ander in staat om dergelijke fouten te voorkomen.
Frisse ideeën voor betere business
Een recente AI Summerschool over autonoom rijden is een ander goed voorbeeld van de manier waarop universiteiten en bedrijven gezamenlijk expertise ontwikkelen en delen over discipline-overstijgende aanpakken die ertoe doen.
Deze zomer verdiepten experts van TomTom en docenten van de Vrije Universiteit en de Amsterdam Business School zich tijdens de zomerschool samen met vijfentwintig studenten en promovendi in de Kunstmatige Intelligentie die nodig is voor zelfrijdende auto’s. Hoe programmeer je een zelfrijdende auto? Hoe zijn files te voorspellen? Op welke plekken in een stad moeten oplaadpunten voor elektrische auto’s staan? De samenwerking met de universiteiten levert TomTom frisse ideeën op, die bijdragen aan een betere business.
De Universiteit van Amsterdam biedt bedrijven de mogelijkheid om op de campus een lab te openen
Leren via labs
De AI Summerschool is slechts een van de vele manieren waarop universiteiten innovatieve initiatieven nemen die de werkpraktijk succesvoller maken. De Universiteit van Amsterdam biedt bedrijven bijvoorbeeld de mogelijkheid om op de campus een lab te openen. Tientallen koplopers, waaronder Ahold, Bosch, Qualcom en Vivat, hebben al van deze mogelijkheid gebruik gemaakt.
Afstudeerplekken voor talentvolle studenten
In zo’n lab stellen universiteit en bedrijf samen een onderzoeks- en innovatieagenda op, bijvoorbeeld rond het thema retail voor de toekomst. Onder begeleiding van hoogleraren werken promovendi vervolgens samen met experts uit het bedrijf aan de uitvoering van de agenda. Verder creëert het lab afstudeer- en stageplaatsen voor talentvolle studenten, waardoor bedrijven en young professionals elkaar beter leren kennen.
Broedplaatsen voor nieuwe inzichten
Universitaire instituten zoals de Amsterdam Business School zijn dus bij uitstek broedplaatsen voor nieuwe inzichten over multidisciplinaire aanpakken waarmee organisaties de toepassing van bijvoorbeeld Artificial Intelligence (AI) en big data daadwerkelijk tot een succes maken.
Dicht op de talent base
Op de huidige arbeidsmarkt – die we als het gaat om professionals met expertise op het vlak van Kunstmatige Intelligentie en Digitale Innovatie gerust oververhit mogen noemen – zijn de connecties met universiteiten ook om een andere reden actueler en urgenter dan ooit. De contacten met de universiteiten stellen bedrijven in staat om dichter op de talent base te zitten en bij high potentials in beeld te komen als werkgever die zich bezighoudt met uitdagende innovaties.
Toepassing handen en voeten geven
De universiteit is natuurlijk ook de ideale plek voor lifelong learning – een bijdrage aan professionele groei die in het licht van het snel veranderende technologische landschap een cruciale succesfactor is. Zo trekt onze tweejarige parttime MBA Big Data & Business Analytics jaarlijks veel ingenieurs en mensen met een technische achtergrond (zoals wiskunde, natuurkunde, informatica en econometrie) die de inzet van Kunstmatige Intelligentie en Data Science binnen bedrijven verder brengen. Bijvoorbeeld door de toepassing binnen marketing, finance en operations handen en voeten te geven.
Multidisciplinaire samenwerking maakt het verschil
Een groot aantal alumni van onze MBA staat inmiddels aan het hoofd van afdelingen voor Kunstmatige Intelligentie en Data Science binnen het bedrijfsleven. Dat is misschien wel het beste bewijs dat een multidisciplinaire samenwerking tussen bedrijven en universiteiten echt het verschil maakt.
Marc Salomon is hoogleraar Decision Sciences aan de Universiteit van Amsterdam, voorzitter van de Amsterdam Business School van de Universiteit van Amsterdam en programmadirecteur van de MBA Big Data & Business Analytics. Daarnaast is hij bestuurslid van Amsterdam Data Science en de Big Data Alliance.
– Artificial intelligence: de hype voorbij?
– Ontwrichting van de maatschappij ligt op de loer
– 5G: Kansen en uitdagingen voor veiligheid
Volg Security Management op LinkedIn