Bij een zorginstelling verloopt de contractverlenging met het uitzendbureau moeizaam. De verantwoordelijke manager blijkt zelfs niet zo integer. Maar op zijn ontslag wordt verdeeld gereageerd.
De directie van een zorginstelling verneemt dat er onenigheid is over het inkooptraject van uitzendkrachten. De manager – die uiteindelijk de knoop moet doorhakken – stuurt nadrukkelijk aan op de keuze voor verlenging van het contract met het huidige uitzendbureau, wat op de werkvloer niet op veel enthousiasme kan rekenen. Er is sprake van gebrekkige communicatie met dit bureau, uitzendkrachten komen soms niet opdagen, en ook de kwalificaties en vaardigheden van de aangeboden krachten vallen regelmatig tegen.
>> Lees ook Marcel Boekhorst: Integriteitskwestie
>> Lees ook Marcel Boekhorst: De fraudeur een stap voor
Bemoeien
Wanneer de HR-directeur zich genoodzaakt ziet zich er mee te bemoeien, wordt duidelijk dat er hier iets bijzonders aan de hand is. De selectiecriteria voor uitzendbureaus zijn duidelijk: prijs, capaciteit, en ervaringen uit het verleden. Maar al snel blijkt dat het huidige bureau niet het goedkoopste is, eigenlijk te klein is om de vraag aan te kunnen, en dat de ervaringen niet tot tevredenheid stemmen. De manager in kwestie wringt zich in allerlei bochten om uit te leggen waarom dit toch echt de beste keuze is.
Etentje
De HR-directeur krijgt argwaan en schakelt een onderzoeksbureau in om helderheid te verschaffen in deze situatie. Uit het onderzoek blijkt dat de manager in hetzelfde dorp woont als de eigenaar van het uitzendbureau. Op zich niet iets om je druk over te maken, maar beide heren zijn ook lid van het bestuur van dezelfde tennisvereniging. Als vervolgens blijkt dat de dochter van de bewuste manager als account manager werkt voor een zuster BV van het uitzendbureau, wordt besloten om op te schalen in het onderzoek.
Uiteindelijk blijkt dat de manager regelmatig wordt gefêteerd door de eigenaar van het uitzendbureau, die tevens sponsor is van de tennisvereniging. Hij gaat naar luxe etentjes, is op kosten van het uitzendbureau een weekend weg geweest met zijn gezin, en ontvangt regelmatig dure tennis outfits voor hemzelf en zijn vrouw.
Gedragscode
Na het ontslag van de manager wordt de directie onaangenaam verrast. Er blijkt binnen de organisatie weinig begrip voor het ontslag van de manager. Er zijn medewerkers die van mening zijn dat de zaken die aan het licht zijn gekomen ‘al jaren gebeurden’ en eigenlijk ook niet zo heel veel kwaad konden. Hierop besluit de directie om direct de interne gedragscode en de ‘spelregels’ opnieuw onder de aandacht te brengen. Er wordt onder andere gekozen om workshops te houden, waarin de medewerkers aan de hand van stellingen discussiëren over integriteitthema’s, om zo het bewustzijn van integriteitrisico’s te vergroten.
Dit artikel schreef Marcel Boekhorst, algemeen directeur Signum Interfocus en is gepubliceerd in Security Management 10/ 2015