De HR-manager van een reclamebureau krijgt ’s avonds laat een telefoontje van een medewerker. Ze vraagt of hij de uitzending over The Voice of Holland gezien heeft en of hij zich wel realiseert dat er ook op deze werkvloer sprake is van seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Een succesvol reclamebureau heeft een relatief jong personeelsbestand. Dat zorgt voor een dynamische en informele werksfeer, die door een aantal medewerkers gekscherend een ‘jongehondencultuur’ wordt genoemd. Er zijn regelmatig personeelsborrels tot in de late uurtjes. Veel medewerkers zien elkaar ook vriendschappelijk buiten werktijd. Medewerkers nemen elkaar met grote regelmaat in de maling, waarbij het management evenmin wordt gespaard. Jarenlang wordt deze cultuur door de leiding gezien als positief. Het brengt saamhorigheid, ontspanning en medewerkers voelen zich thuis, zo luidt de redenering.
Een deel van de grapjes is niet zo onschuldig als men denkt
Maar dan blijkt er een keerzijde aan deze ‘uitgelaten’ sfeer op kantoor. Een deel van de grapjes is niet zo onschuldig als men denkt. Dit blijkt als de HR-manager wordt gebeld door een van de receptionistes. Aanleiding is de uitzending van BOOS over de misstanden bij talentenjacht The Voice of Holland, waarin verslag wordt gedaan van (vermeend) seksueel grensoverschrijdend gedrag door medewerkers en coaches. De receptioniste vraagt aan de HR-manager of hij zich ervan bewust is dat er – zij het niet zo erg als bij The Voice – ook bij het reclamebureau sprake is van seksueel grensoverschrijdend gedrag. De HR-manager schrikt, want die signalen hadden hem niet eerder bereikt.
Integriteitsbureau ingeschakeld
Hij realiseert zich dat dit meteen serieus moet worden opgepakt. De receptioniste wordt uitgenodigd voor een gesprek en doet haar verhaal. Hierop wordt een integriteitsonderzoeksbureau ingeschakeld, dat een survey doet. In dit onderzoek kunnen alle medewerkers vragen beantwoorden over ongewenst en grensoverschrijdend gedrag in de organisatie. Het feitenonderzoek leidt tot arbeidsrechtelijke maatregelen tegen drie medewerkers.
Aanstellen vertrouwenspersoon
Uit de survey komt naar voren dat 15 procent van de respondenten (12 medewerkers) meerdere malen te maken heeft gehad met ongewenst gedrag, met als meest genoemde zaken: racisme en discriminatie, verbale agressie en seksueel grensoverschrijdend gedrag. De directie besluit dat het tijd is voor actie. Er worden vertrouwenspersonen aangesteld, de gedragscode wordt uitgebreid en er komen bijeenkomsten om aandacht te vragen voor ongewenst en grensoverschrijdend gedrag. Managers krijgen een training om dit soort zaken vroegtijdig te signaleren en om te zorgen voor een veilige werkomgeving.
Marcel Boekhorst is directeur Signum Interfocus
Nog een blog van Marcel Boekhorst lezen?
Volg Security Management op LinkedIn